Uncategorized @fa

وزیر تحصیلات عالی طالبان به ایران رفت

ندا محمد ندیم وزیر تحصیلات عالی طالبان. آرشیف

وزارت تحصیلات عالی طالبان گفته است که یک هیئت این وزارت به رهبری ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی آنان، روز شنبه به دعوت رسمی ایران به تهران رفته است.

در خبرنامه این وزارت آمده که هدف سفر، «گسترش همکاری‌های علمی، تبادل تجربه‌ها و بررسی زمینه‌های تازه برای همکاری‌های دانشگاهی» میان دو طرف است.

براساس خبرنامه وزارت تحصیلات عالی طالبان، آقای ندیم قرار است در جریان سفر با مقام‌های وزارتخانه‌های مرتبط در ایران دیدار و گفت‌وگو کند و از چند دانشگاه ایرانی نیز بازدید داشته باشد.

به گفته این وزارت، طالبان امیدوارند این سفر به ایجاد همکاری‌های بیشتر میان دانشگاه‌های افغانستان و ایران و امضای توافق‌های علمی تازه منجر شود.

طالبان از زمان برگشت به قدرت محدودیت‌های زیادی بر دانشگاه‌ها و مکتب‌های کشور وضع کرده اند.

این محدودیت‌ها از تغییر و حذف مضامین درسی تا کاهش استادان و معلمان و یا جایگزین کردن افراد مربوط به طالبان ادامه داشته است.

ایران نیز در سال‌های نخست انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ با بسته کردن دروازه‌های دانشگاه‌ها تلاش کرد دانشگاه ها را اسلامی بسازد.