ازبیکستان برای نخستینبار پس از سال ۱۴۰۰ گذرگاه مرزی ترمذ–حیرتان را برای رفتوآمد شهروندان دو کشور بازگشایی کرده است.
یوزنیوز ازبیکستان روز چهارشنبه گزارش داده که با تصمیم مقامهای ولایت سرخاندریا، این گذرگاه که پس از محدودیتهای سال ۱۴۰۰ بسته شده بود، اکنون دوباره فعال شده است. با این حال، الزام دریافت ویزه برای ورود به هر دو کشور همچنان پابرجاست.
اتاق بازرگانی و صنایع ازبیکستان گفته است بستهبودن این مسیر در چهار سال گذشته سفر تاجران را دشوار کرده بود.
این نهاد افزوده که بازگشایی دوبارهٔ گذرگاه میتواند زمینه افزایش مبادلات تجاری را فراهم کند؛ بهویژه با توجه به مشوقهایی که برای تاجران ازبیکستانی در نظر گرفته شده، از جمله پرداخت کامل هزینهٔ اجارهٔ انبار در حیرتان یا مزارشریف و پوشش کامل هزینهٔ تبلیغات محصولات در ۳۴ ولایت افغانستان.
بر اساس برآورد اتاق بازرگانی، صادرات ازبیکستان به افغانستان ممکن است تا سال ۲۰۲۶ به ۲٫۵ میلیارد دالر برسد.
مقامهای محلی در سرخاندریا گفتهاند بازگشایی مسیر ترمذ–حیرتان بخشی از تلاشها برای تسهیل رفتوآمد و گسترش همکاریهای اقتصادی میان دو کشور است.
ازبیکستان با وجود این که طالبان را به رسمیت نشناخته اما تعاملات سیاسی و اقتصادی با آنان را حفظ کرده است.
