افغانستان

کرملین: روسیه ناگزیر است با طالبان گفتگو کند

دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه، سه شنبه، ۱۱ قوس، گفته است مسکو به‌دلیل اهمیت ژئوپولیتیک افغانستان و حضور نیروهای مرزی خود در منطقه، ناچار است با طالبان وارد گفت‌وگو شود.

او این سخنان را در یک نشست خبری برای رسانه‌های هندی که توسط «اسپوتنیک هند» برگزار شده، بیان کرده است.

پسکوف گفت: «در افغانستان یک حکومت دفاکتو وجود دارد. این کشور در منطقه مهم است و برای جمهوری‌های پیشین شوروی یک همسایه به‌شمار می‌رود. افغانستان با تاجیکستان مرز مشترک دارد و نیروهای مرزی ما همچنان در آنجا مستقر هستند. بنابراین، ما باید با طالبان گفت‌وگو داشته باشیم.»

سخنگوی کرملین توضیح بیشتری درباره نوع این گفت‌وگوها یا سطح تماس‌های احتمالی ارائه نکرد، اما پیشتر مقام‌های روسیه گفته‌اند که تعامل با طالبان عمدتاً بر مسائل امنیتی، مبارزه با مواد مخدر و وضعیت مرزهای آسیای میانه متمرکز است.

روسیه در حال حاضر یگانه کشور جهان است که اداره طالبان را به رسمیت شناخته است.

دیروز ریاست جمهوری تاجیکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که در دو مورد تیراندازی در هفته گذشته از خاک افغانستان پنج تن کشته و پنج تن دیگر زخمی شده اند.

پیش از این در یک حمله پهبادی از خاک افغانستان سه کارمند چینی در منطقه مرزی در تاجیکستان کشته شدند.

امیر خان متقی وزیر خارجه طالبان امروز با وزیر خارجه تاجیکستان در مورد این مسایل گفتگو کردند.