حقوق بشر

طالبان یک تن را در خوست قصاص می‌کنند

عکس از آرشیف

دفتر رسانه‌های طالبان در خوست روز دوشنبه گفته که قرار است روز سه‌شنبه حکم قصاص یک فرد متهم به قتل در ورزشگاه این ولایت و برابر دیدهمگان اجرا شود.

طالبان گفته‌اند این محکومیت در پی یک پرونده جنایی مربوط به «یک رویداد خونین» در ولسوالی‌های علیشیر و تریزی صادر شده، اما جزئیاتی درباره فرد محکوم، چگونگی وقوع رویداد و روند دادرسی ارائه نکرده‌اند.

مستغفر گربز، سخنگوی والی طالبان در خوست، از ساکنان محل خواسته است که هنگام حضور در محل اجرای حکم از آوردن تلفن‌های همراه، تجهیزات تصویربرداری خودداری کنند.

در صورت اجرای این حکم، شمار اعدام‌های علنی طالبان از زمان به‌دست گرفتن کنترل افغانستان از اسد ۱۴۰۰ به دوازده مورد خواهد رسید.

آخرین مورد طالبان به روز پنجشنبه، ۲۴ میزان یک تن را در ورزشگاه شهر قلعه نو، مرکز بادغیس، به اتهام قتل در برابر همگان «قصاص» کردند.

طالبان پیش‌تر نیز در ولایت‌های فراه، لغمان، غزنی، جوزجان، بادغیس و نیمروز احکام مشابه را در برابر جمعیتِ صدها نفری به اجرا گذاشته‌اند.

این اعدام‌ها با واکنش و انتقادهای نهادهای بین‌المللی روبه‌رو شده است. پس از آخرین دور اعدام‌ها در فراه، بادغیس و نیمروز، دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) اعلام کرد که اجرای مجازات مرگ «نقض حق بنیادین حیات» است و از طالبان خواست فوراً این روند را متوقف کنند.

اما طالبان در پاسخ گفتند که درخواست یوناما «دخالت در احکام شرعی» است و تأکید کردند که اجرای مجازات اعدام «جزئی اساسی از شریعت اسلامی» به شمار می‌رود.

نهادها و سازمان‌های حقوق‌بشری نیز در کنار برخی کشورها نسبت به ادامه اجرای اعدام‌های علنی در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.