مهاجرت

افغان ایوک: بیانیه وزارت خارجه امریکا «تلاش غیرقانونی» برای تعطیلی برنامه «اس‌آی‌وی» است

عکس از آرشیف

نهاد حامی پناهجویان افغانستان در ایالات متحده یا «افغان ایوک» در واکنش به اقدام وزارت خارجه امریکا برای توقف صدور ویزه برای شهروندان افغانستان و بیانیه مارکو روبیو در این رابطه گفته است که این اقدام، «تلاش غیرقانونی» برای تعطیلی برنامه ویزه ویژه مهاجرت افغانستان یا «اس‌آی‌وی» است.

در اعلامیه این نهاد آمده است که استفاده از عمل «یک فرد خشن» به عنوان توجیه، کل یک جامعه و سربازان بازنشسته امریکایی را که در کنار آنان خدمت کرده‌اند، مجازات می‌کند.

افغان ایوک تاکید کرده که در کنار متحدان دوران جنگ امریکا در افغانستان، می‌ایستد و اجازه نمی‌دهد که این موضوع بدون چالش باقی بماند.

در این اعلامیه آمده است: «به‌نظر می‌رسد وزیر روبیو تلاش دارد برنامه ویزه ویژه مهاجرت افغان را در نقض مستقیم قانون فدرال و دستورات جاری دادگاه تعطیل کند. او ظاهراً طبق دستور رئیس‌جمهور ترمپ و استیفن میلر عمل می‌کند و هیچ شکی نیست که این همان نتیجه‌ای است که ماه‌ها در پی آن بوده‌اند.»

شان وان دیور، رئيس افغان ایوک، گفته است که وزارت خارجه امریکا و مارکو روبیو از از عمل «یک فرد خشونت‌طلب» به‌عنوان پوششی برای سیاستی که مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی کرده‌ بودند، استفاده کرده‌اند و اداره ترمد ناکامی‌های اطلاعاتی خود را بهانه‌ای قرار داده تا یک جامعه کامل و همچنین سربازان بازنشسته ایالات متحده را که در کنار آنان خدمت کرده‌اند، مجازات کنند.

در این اعلامیه افزوده شده که این یک اختلاف سیاسی نیست. این ترک عامدانه متحدان دوران جنگ امریکا و نقض قول این کشور است.

این اعلامیه می‌افزاید که کانگرس امریکا باید فوراً بر قدرت قانون اساسی خود تکیه کند تا از برنامه «اس‌آی‌وی» محافظت کند و وکلا باید برای اقدام آماده باشند.

افغان ایوک می‌گوید که سربازان بازنشسته، مدافعان، و سازمان‌ها در سراسر ایالات متحده ساکت نخواهند نشست در حالی که دولت برنامه‌ای نجات‌بخش را که بازتاب‌دهنده تعهدات اخلاقی و قانونی ماست از هم می‌پاشاند.

پیش از این وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد که در یک اقدام «فوری» صدور ویزه به افرادی که با پاسپورت افغانستان سفر می‌کنند را متوقف کرده است.

در بیانیه این وزارت در اکس آمده است: «این وزارتخانه تمام اقدام‌های لازم را برای محافظت از امنیت ملی و ایمنی عمومی ایالات متحده انجام می‌دهد.»

مارکو روبیو، وزیر خارجه امریکا، با بازنشر این بیانیه در اکس نگاشت که ایالات متحده «هیچ اولویتی» بالاتر از حفاظت از ملت و مردم خود ندارد.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که پس از چاشت چهارشنبه هفته گذشته یک شهروند افغانستان به نام رحمان‌الله لکنوال که در ۲۰۲۱ میلادی، در پروازهای تخلیه به امریکا منتقل شده بود، در حومه قصر سفید، دو نیروی گارد ملی امریکا را با شلیک گلوله هدف قرار داد.

مقام‌های ارشد امریکایی از جمله دونالد ترمپ، رئيس جمهور ایالات متحده، این رویداد را «هراس‌افکنانه» خوانده‌اند.