کمیسیون عالی زیر اداره طالبان میگوید که در یک روز گذشته (سهشنبه، ۴ قوس) پاکستان ۴۵۴۰ مهاجر کشور را اخراج کرده است.
همزمان با این و به گفته این کمیسیون، ۲۵۴ تن دیگر از ایران نیز به گونه اجباری و اختیاری به کشور برگشتهاند.
گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاههای مرزی تورخم، سپین بولدک، اسلام قلعه و پل ابریشم وارد کشور شدهاند.
این در حالی است که پاکستان روز یکشنبه، ۲ قوس، نیز ۶۲۴۷ مهاجر کشور را از طریق گذرگاههای مرزی اخراج کرده است.
گفتنی است که اخیراً و پس از افزایش تنشهای اخیر میان پاکستان و طالبان، پولیس این کشور روند بازداشت و اخراج اجباری مهاجران کشور را شدت بخشیده است؛ مهاجرانی که به گفته نهادهای حقوق بشری، تعداد زیادی از آنان در افغانستان با تهدیدها مواجه هستند.
پیش از این نهاد حمایتکننده رسانههای آزاد افغانستان یا «نی» در تبعید گفت که در طی ۲۴ ساعت گذشته، پولیس پاکستان ۵ خبرنگار و کارمند رسانهای کشور را در اسلامآباد بازداشت کرده است.
از طرفی هم، پیش از این منابع از اسلامآباد به آمو گفتند که نیروهای امنیتی پاکستان نیمهشب سهشنبه شماری از زنان فعال مدنی، کودکان و مردان مهاجر کشور در پارک آرژانتینای را «لتوکوب» کردند.
به گفته منابع، این نیروها حوالی ساعت ۱:۳۰ بامداد، ۴ قوس، بدون هیچ گونه اطلاع قبلی، اطراف این پارک را به گونه گسترده محاصره کردند و به طور ناگهانی اقدام به «ضرب و شتم» زنان فعال مدنی و کودکان مهاجر افغانستان در این محل کردند.
منابع افزودند که این مهاجران و فعالان مدنی، طی چهار ماه گذشته با برپایی خیمههای تحصن در این پارک، در گرما، باران و سرمای شب، سختترین شرایط ممکن را تحمل کردهاند. آنان با وجود محرومیت کامل از ابتداییترین وسایل و ضروریات زندگی، ناچار به ادامهٔ مقاومت و دادخواهی بودهاند.
شماری از فعالان مدنی و حقوق بشری گفتهاند که اقدام پولیس پاکستان برای انتقال اجباری حدود چهارصد خانوادهٔ آسیبپذیر و تهدید به اخراج اجباری آنان به افغانستان، نه تنها مغایر با تمامی «استنداردها و نورمهای بینالمللی در زمینهٔ حفاظت از پناهجویان» است؛ بلکه خطری جدی برای امنیت و جان این افراد به شمار میرود.
