مهاجرت

وزیر داخله ایران: بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر در سال جاری به افغانستان برگشته‌اند

عکس از اسکندر مومنی وزیر داخله ایران در نشستی در تهران

اسکندر مومنی، وزیر داخله ایران، می‌گوید که در سال جاری خورشیدی، بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر که او «اتباع» خوانده است، به افغانستان برگشته‌اند. بر بنیاد گزارش‌های سازمان‌های جهانی، اکثر این بازگشت‌ها اجباری بوده‌اند.

اما وزیر داخله ایران مدعی است که حدود ۷۰ درصد این بازگشت‌ها «داوطلبانه» بوده و این موضوع در بخش‌های عمومی جامعه ایران، از جمله حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی، اثرهای خود را نشان داده و «اقدام بسیار بزرگی» بوده است.

بر بنیاد گزارش‌های رسانه‌های ایرانی، او این مطلب را روز چهارشنبه در نشست «شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی امور اتباع» بیان کرده و افزوده است که ایران با کشورهای همسایه به‌ویژه افغانستان مشترکات تاریخی فراوانی دارد.

اسکندر مومنی گفت: «بسیاری از اتباعی که در ایران هستند به اقتصاد کشور کمک می‌کنند و در کنار هموطنان زندگی می‌کنند؛ اما شرایط کشور اجازه نمی‌دهد بیش از این پذیرش مهمان داشته باشیم.»

وزیر داخله ایران خاطر نشان کرده، طبیعی است که مقررات در ایران باید به‌گونه‌ای باشد که ورود هر شهروند خارجی با «سازوکار قانونی» انجام شود و در همه جهان نیز همین‌گونه است.

از طرفی هم او افزوده است: «یکی از تصمیم‌های جدیدی که امسال گرفته شد و امروز نیز مورد تأکید قرار گرفت، موضوع ویزه کاری است. بسیاری از اتباع خارجی در ایران اشتغال دارند؛ اما آمار دقیقی وجود ندارد و حتی هویت برخی از آنان نیز مشخص نیست، چون به‌صورت مجاز وارد کشور نشده‌اند. مقرر شده که بدون لطمه به تولید و در مشاغلی که وزارت کار تعریف می‌کند و ایرانی‌ها در آن حضور ندارند، ویزه کار صادر شود. به این ترتیب حضور اتباع در حوزه کار مدیریت خواهد شد و مشخص می‌شود هر کارفرما چه تعداد نیروی کار نیاز دارد و به همان میزان ویزه کار صادر می‌شود.»

وزیر داخله ایران تاکید کرده که طرح اخراج مهاجران افغانستان از این کشور با قوت استمرار خواهد داشت؛ البته بازنگری، آسیب‌شناسی و ارزیابی نیز انجام خواهد شد و اگر مشکلی وجود داشته باشد، رفع می‌شود.

او مدعی شده که براساس نظرسنجی‌های متعدد، بیش از ۸۰ درصد شهروندان ایرانی اعلام کرده‌اند که این طرح «خوب است و باید استمرار داشته باشد».

این در حالی است که آمارهای رسمی نشان می‌دهند که ایران اخیراً روزانه حدود ۳۰۰ مهاجر افغانستان که در میان آنان زنان، کودکان و کهن‌سالان نیز شامل اند، از طریق گذرگاه‌های مرزی و با اجبار به کشور اخراج می‌کند؛ در حالی که این رقم در ماه‌های پیشین به هزاران تن در روز می‌رسید.

این اقدام ایران هرچند با واکنش‌های گسترده سازمان‌های جهانی و مدافعان حقوق بشر مواجه شده است؛ اما این کشور تاکنون به این روند تغییری نیاورده و همچنان بر ادامه آن پافشاری دارد.