سیاست

حنفی در پیوند به تنش‌ها با پاکستان: جنگ راه‌حل نیست و مسائل باید با یک طرح معقول حل شود

عبدالسلام حنفی، معاون اداری رئيس وزیران طالبان. آرشیف

عبدالسلام حنفی، معاون اداری رئيس وزیران طالبان، تلویحاً در پیوند به تنش‌های اخیر با پاکستان گفته است که «جنگ به خیر هیچ طرفی نیست و مسائل باید بر اساس یک طرح معقول و منطقی، استوار بر احترام متقابل و برد-برد» حل شود.

او که در یک نشستی زیر عنوان «سمینار علمی-تحقیقی امارت اسلامی در جذب سرمایه‌گذاری» در کابل سخن می‌زد، گفته است که پالیسی آنان «داشتن روابط حسنه» بر اساس احترام متقابل با تمامی کشورها است. طالبان حاکمیت‌شان بر افغانستان را «امارت اسلامی» می‌خوانند.

حنفی در این نشست گفت: «ما بر کسی حمله نکرده‌ایم؛ اما در صورت تجاوز به خاک ما، دفاع را حق اسلامی، وطنی و بین‌‌المللی خود می‌دانیم.»

تنش‌ها میان طالبان و پاکستان

این در حالی است که محسن نقوی، وزیر داخله پاکستان، به تازگی با رد مذاکرات با طالبان افغانستان گفته است که ادامه مذاکرات با طالبان تحت سایه تهدیدات امنیتی در کشورش، امکان‌پذیر نیست.

او روز سه‌شنبه در دیدار با ناتالی بیکر، سفیر موقت ایالات متحده در اسلام‌آباد، با اشاره به نقش «غیرنظامیان افغانستان و کسانی که در پناهگاه‌های امن آن سوی مرز هستند» در حمله‌های اخیر در این کشور، گفت: «پاکستان نمی‌تواند مذاکرات را ادامه دهد در حالی که تهدیدات تروریستی پابرجاست.»

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شوند که مذاکرات پاکستان و طالبان دو هفته پیش در استانبول بدون نتیجه پایان یافت و طرف طالبان از ارائه تضمین کتبی درباره عدم استفاده از خاک افغانستان برای حمله‌های شبه‌نظامیان خودداری کردند.

طالبان اما دلیل شکست مذاکرات استانبول را خواست«غیر واقع‌بینانه» پاکستان برای مهار تی‌تی‌پی در داخل پاکستان عنوان کرده‌اند.

بسته‌شدن گذرگاه‌های مرزی با پاکستان

گفتنی است که پس از درگیری‌های هشت روزه مرزی میان نیروهای پاکستانی و طالبان در بخش‌های مرزی، گذرگاه‌ها میان افغانستان و پاکستان به روی رفت‌وآمد و تجارت بسته شد؛ اقدامی که زیان‌های هنگفت مالی به بازرگانان دو طرف وارد کرده است.

مهاجرت

از طرفی هم معاون اداری رئيس وزیران طالبان در این نشست از بازرگانان و سرمایه‌گذاران کشور خواست در آستانه زمستان، با برگشت‌کنندگان و آسیب‌دیدگان رویدادهای طبیعی در کشور کمک و همکاری کنند.

به گفته او پس از برگشت حاکمیت دوباره طالبان بر کشور تاکنون، ۴.۵ میلیون مهاجر به افغانستان برگشته‌اند که اکثر آنان حین بازگشت ابتدایی‌ترین امکانات زندگی را با خود نداشته‌اند. بربنیاد گزارش‌ها، اکثر این برگشت‌ها در طی این مدت، به گونه اجباری از سوی پاکستان و ایران بوده است.

در همین حال دین محمد حنیف، وزیر اقتصاد طالبان، در نشست «سمینار علمی-تحقیقی امارت اسلامی در جذب سرمایه‌گذاری» گفت که آنان «اصلاح محیط تجاری، افزایش صادرات، گسترش تجارت الکترونیکی، دیپلوماسی فعال تجارتی، احداث دهلیزهای ترانسپورتی، ایجاد پارک‌های صنعتی و زون‌های اقتصادی» را در اولویت پالیسی اقتصادی خود قرار داده‌اند.

به گفته او، در طی چهار دهه جنگ در افغانستان، به زیرساخت‌ها، ظرفیت‌های اقتصادی و منابع انسانی کشور، آسیب‌های جدی وارد شده است؛ جنگ‌های که در بیست سال اخیر آن، طالبان یک طرف اصلی درگیری بوده‌اند.