کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران میگوید که در یک روز گذشته (جمعه، ۲۳ عقرب) پاکستان ۸۶۴۲ مهاجر کشور را اخراج کرده است.
به گفته این کمیسیون و همزمان با این، ۱۹۱ تن دیگر از ایران نیز در یک روز گذشته به گونه اجباری و اختیاری برگشت داده شدهاند.
گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاههای مرزی تورخم، سپین بولدک، پل ابریشم و اسلام قلعه به افغانستان برگشتهاند.
این در حالی است که پاکستان در یک روز پیش از این نیز ۶۷۱۲ مهاجر کشور را اخراج کرد که از طریق گذرگاههای مرزی تورخم و سپین بولدک به کشور برگشتند.
با این حال، رسانههای پاکستانی به تازگی گزارش دادهاند که پولیس راولپندی یک گروه ویژه برای بازداشت مهاجران افغانستان را تشکیل داده است تا این مهاجران را به طور روزانه پس از بازداشت اردوگاههای موقت منتقل کنند و سپس به افغانستان اخراج شوند.
به گفته منابع رسمی پاکستان، این گروه ویژه شامل ۱۳ تیم ویژه است که هر کدام شامل چهار نیروی پولیس، یک کارآگاه پیاده و یک مقام از هر یک از ادارههای مبارزه با تروریزم، شاخه امنیتی و کارکنان میدانی شاخه ویژه هستند.
فرمانده ارشد پولیس راولپندی گفته است: «مطابق با دستورهای دولت پاکستان، سرکوب پولیس علیه مهاجران بدون مدرک افغان ادامه دارد؛ اما عملکرد پولیس ناامیدکننده بوده است. با توجه به این موضوع، پولیس یک گروه ویژه تشکیل داده است که وظیفه دستگیری اتباع غیرقانونی افغان و انتقال آنها به مراکز نگهداری را به صورت روزانه بر عهده دارد.»
این رسانهها همچنین گفتهاند که به مقامهای مربوطه پولیس دستور داده شده تا هیچ وظیفه دیگری را به افراد انتخاب شده به عنوان اعضای واحدهای ویژه محول نکنند.
