ذبیحالله مجاهد، سخنگوی طالبان، پایان مذاکرات با هیئت پاکستان در استانبول ترکیه را بدون کدام توافق و نتیجهای، تایید کرد و هیئت این کشور را متهم کرده است که به گونه «غیرمسئولانه و بدون روحیه همکاری» در این مذاکرات اشتراک کرده بود.
او در بیانیهای گفته است: «روحیه غیرمسئولانه و غیرهمکاری هیئت پاکستانی منجر به عدم دستیابی به هیچ نتیجهای، با وجود نیت خیر امارت اسلامی افغانستان و تمام تلاشهای میانجیگران، شد.» گفتنی است طالبان حاکمیت شان را «امارت اسلامی افغانستان» میخوانند.
این در حالی است که خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، به تازگی اعلام کرد که گفتگوهای اخیر میان پاکستان و طالبان افغانستان بدون هیچ نتیجهای پایان یافته و اکنون در مرحلهای «نامعلومی» قرار دارد.
او تأکید کرده که دو طرف نتوانستهاند بر اختلافات اساسی خود غلبه کنند.
آقای آصف در مصاحبه با شبکه جیو نیوز گفته است: «همین حالا که صحبت میکنیم، مذاکرات تمام شده است.»
اما طالبان میگویند که آنان انتظار داشتند که هیئت پاکستانی در این دور مذاکرات پس از مشوره با مقامهای ارشد شان «با جدیت و مسئولیتپذیری واقعبینانه» وارد شوند و راهحل اساسی برای حل مشکل پیدا شود که چنین نبوده است.
در بیانیه سخنگوی طالبان آمده است: «متأسفانه، در جریان مذاکرات، طرف پاکستانی تمام مسئولیتهای امنیتی خود را به دولت افغانستان نسبت داد؛ در حالی که از سوی دیگر، هیچ تمایلی برای پذیرش هیچ مسئولیتی در قبال امنیت افغانستان یا امنیت خود نشان نداد.»
طالبان میگویند که بار دیگر بر موضع اصولی خود تأکید میکند که به هیچکس اجازه نمیدهد از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده کند و همچنین به هیچ کشور دیگری اجازه نمیدهد از خاک آن برای اتخاذ یا حمایت از اقداماتی علیه «حاکمیت ملی، استقلال و امنیت افغانستان» استفاده کند.
در این بیانیه همچنین تاکید شده که طالبان «دفاع از خاک افغانستان» را «وظیفه قانونی و اسلامی» خود میدانند و از آن «قاطعانه در برابر تجاوز» دفاع خواهند کرد.
دور سوم مذاکرات میان طالبان و پاکستان روز پنجشنبه در استانبول ترکیه با میانجیگری ترکیه و قطر آغاز شد و قرار بود دو روز ادامه یابد؛ اما این نشست بدون کدام نتیجه و امضای توافقی به پایان رسید.
پیش از این وزیر دفاع پاکستان در مصاحبه با جیونیوز گفت که اگر مذاکرات آنان با هیئت طالبان در استانبول ترکیه نتیجه ندهد، وضعیت «وخیم» خواهد شد.
