دو منبع به آمو تایید کردهاند که هیئت مذاکرهکننده طالبان به رهبری عبدالحق وثیق، رئیس استخبارات آنان، قرار است امروز (چهارشنبه، ۱۴ عقرب) برای آغاز دور بعدی مذاکرات با پاکستان به ترکیه برود.
ذبیحالله مجاهد، سخنگوی طالبان، به تلویزیون ملی زیر اداره آنان نیز این موضوع را تایید کرده است.
بر بنیاد گزارشها، رهبری هیئت پاکستانی را در این مذاکرات، عاصم ملک، رئيس سازمان استخبارات این کشور یا «آیاسآی» به عهده خواهد داشت؛ اما مقامهای پاکستانی تاکنون در این باره اظهار نظر رسمی نکردهاند.
دور سوم مذاکرات میان طالبان و پاکستان در استانبول ترکیه قرار است فردا (پنجشنبه، ۱۵ عقرب) آغاز شود.
این در حالی است که دور دوم مذاکرات میان دو طرف که شش روز به طول انجامید، بدون کدام نتیجه مشخص پایان یافت و دو طرف توافق کردند مذاکرات را ادامه بدهند.
پیش از این یک مقام ارشد طالبان که نخواست نامش فاش شود به آمو گفت که یک ماده در توافق میان طالبان و پاکستان در مذاکرات دور دوم در ترکیه جنجالی شد که آن «جلوگیری از تحریک طالبان پاکستان (تیتیپی)» در خاک پاکستان بوده است.
این مقام طالبان گفت که هیئت پاکستانی از آنان خواست تا از عملیات تحریک طالبان پاکستان یا «تیتیپی» در خاک این کشور جلوگیری کند؛ اما طالبان گفتهاند که «این وظیفه آنان نیست» و تنها میتوانند از فعالیت کسی جلوگیری کنند که از خاک افغانستان به پاکستان حمله کند.
این منبع افزوده که طالبان همچنین از طرف پاکستانی خواستهاند تا اجازه ندهند که گروه داعش از خاک این کشور علیه افغانستان حملههایی را طراحی کند.
به گفته این مقام طالبان، سومین خواست آنان در مذاکرات ترکیه از هیئت پاکستانی، جلوگیری از گشتزنی پهپادها بر فضای افغانستان بوده است که هیئت این کشور از هر سه این مورد، «شانه خالی کردهاند».
با این حال احمد شریف چودری، سخنگوی ارتش پاکستان در نشست خبری روز دوشنبه هفته جاری تاکید کرد که خواست پاکستان برای پایان دادن به «تروریزم» از خاک افغانستان، «غیرقابل مذاکره» است و طالبان باید جلو تحریک طالبان پاکستان یا تیتیپی را بگیرند.
