کاظم غریبآبادی، معاون امور حقوقی و بینالمللی وزارت خارجه ایران، میگوید که مقامهای طالبان با هیئت این کشور به رهبری او برای بازگرداندن زندانیان ایران توافق کردهاند.
او در اکس نگاشته که این توافق در جریان سفر هیئت ایرانی به کابل و در دیدارهای این هیئت با مقامهای طالبان حاصل شده است.
معاون امور حقوقی و بینالمللی وزارت خارجه ایران گفته است که هیئت این کشور در جریان سفر با وزیر سرحدات اقوام و قبایل طالبان، رئیس سازمان تعقیب فرامین، معاون وزیر آب و انرژی و معاون اول وزیر امور خارجه طالبان دیدارهایی داشته که «مسائل مرزی و آبی و حقوقی-قضایی» محورهای اصلی این گفتگوها بودهاند.
از طرفی هم کاظم غریبآبادی افزوده که در این دیدارها، بر ضرورت تقویت مدیریت مرزی برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و عوامل تروریستی نیز تاکید شده است.
او خاطر نشان کرده است: «تفاهم شد پروژه نوسازی علائم مرزی که هفت سال است متوقف شده، از سرگرفته شود. و همچنین تفاهم شد که نشست کمیته فنی و حقوقی مشترک نیز همزمان برگزار شود و بر حل و فصل سریع نقاط ابهام مرزی متمرکز شود.»
آقای غریبآبادی در مورد حقآبه ایران از دریای هلمند گفته است که در سفر این هیئت بر ضرورت اجرای کامل معاهده ١٣۵١ هیرمند و تامین کامل حقآبه این کشور برابر این معاهده، تامین حقآبه محیط زیستی تالابهای هامون و همچنین تعیین رژیم حقوقی هریرود، نیز تاکید شده است.
طالبان اما تاکنون در مورد این توافقها و تفاهمهای شان با هیئت ایرانی چیزی نگفتهاند.
