خاور میانه

اسرائيل بار دیگر به غزه حمله کرد

عکس از جریان انتقال زخمیان در غزه

هواپیماهای اسرائیلی ناوقت‌ روز سه‌شنبه پس از آن‌که این کشور حماس را به نقض آتش‌بس در قلمرو فلسطین متهم کرد، حمله‌هایی را در غزه آغاز کردند که جدیدترین آزمایش توافق شکننده‌ای است که اوایل این ماه توسط دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، میانجیگری شد.

مقام‌های بهداشت محلی فلسطین اعلام کرده‌اند که در این حمله‌ها دست‌کم ۲۶ تن کشته شده‌اند؛ از جمله پنج تن در یک خانه‌ در اردوگاه پناهندگان بوریج در مرکز نوار غزه، چهار تن در ساختمانی در محله صبرا در شهر غزه و پنج تن در یک موتر در خان یونس.

به گفته شاهدان عینی، حمله‌های هواپیماهای اسرائیلی تا اوایل روز چهارشنبه در سراسر نوار غزه ادامه داشته است.

ارتش اسرائیل بلافاصله در مورد این حمله‌ها که جدیدترین خشونت در آتش‌بس سه هفته‌ای است و پس از بیانیه دفتر نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو مبنی بر دستور فوری «حمله‌های قدرت‌مند» صورت گرفت، اظهار نظر نکرده است.

بر بنیاد گزارش، این بیانیه دلیل خاصی برای این حمله‌ها ارائه نکرده؛ اما یک مقام نظامی اسرائیل گفته است که حماس با انجام حمله‌ای علیه نیروهای اسرائیلی در منطقه‌ای از این منطقه که تحت کنترول اسرائیل است، آتش‌بس را نقض کرده است.

این مقام گفت: «این یک نقض آشکار دیگر آتش‌بس است.»

توافق آتش‌بس مورد حمایت ایالات متحده در ۱۰ اکتوبر به اجرا درآمد و دو سال جنگ ناشی از حمله‌های مرگبار حماس به اسرائیل در ۷ اکتوبر ۲۰۲۳ را متوقف کرد.

هر دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کرده‌اند.

جی دی ونس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده، که در رژه مقام‌های دولت ترمپ که هفته گذشته از اسرائیل بازدید کردند، حضور داشت، گفت که با وجود آخرین تنش‌ها، «آتش‌بس برقرار است.»

پیش از این در روز سه‌شنبه، رسانه‌های اسرائیلی از تبادل آتش بین نیروهای اسرائیلی و مبارزان حماس در شهر رفح در جنوب غزه خبر دادند. ارتش اسرائیل در مورد این گزارش‌ها اظهار نظری نکرده است.

حماس مسئولیت حمله به نیروهای اسرائیلی در رفح را رد کرد. این گروه همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که همچنان به توافق آتش‌بس در غزه متعهد است.