سعید لطفی، رئيس اتحادیه مشاوران املاک تهران، میگوید که پس از اخراج مهاجران افغانستان از این کشور، دستمزد کارگری در این کشور دو تا دوونیم برابر شده است. مقامهای ایرانی مهاجران افغانستان را «اتباع خارجی» میخوانند.
او در نشستی خبری در تهران تاکید کرده که پس از اخراج مهاجران افغانستان، کارگر برای ساخت مسکن در این کشور پیدا نمیشود.
رئيس اتحادیه مشاوران املاک تهران افزوده که در بخشهای از حنوب این شهر نیز به دلیل اخراج مهاجران افغانستان، خانههای مسکونی خالی شدهاند.
او در این نشست خبری گفت: «پس از اخراج اتباع افغانی، کارگر برای ساخت مسکن پیدا نمیشود. در بخشهایی از جنوب شهر تهران به دلیل اخراج اتباع افغانی خانهها خالی شده است. پس از رفتن اتباع افغانی، قیمت کارگر در ایران دو تا دو و نیم برابر شده است.»
این در حالی است که پس از جنگ دوازده روزه ایران با اسرائيل، این کشور روند اخراج اجباری مهاجران افغانستان را شدت بخشید.
مجید شجاع، فرمانده مرزبانی خراسان رضوی ایران، پیش از این گفت که در یک سال گذشته حدود یک میلیون مهاجر افغانستان تنها از مرز دوغارون اخراج شدهاند.
او در یک نشست خبری گفت: «این آمار نسبت به سال گذشته سه برابر افزایش داشته است.»
این اقدام ایران هرچند با واکنشهای گسترده سازمانهای حقوق بشری و مدافعان حقوق پناهجویان روبهرو شده؛ اما این کشور همچنان به اخراج اجباری مهاجران افغانستان ادامه داده است.
