مهاجرت

مقام ایرانی: ورود مهاجران افغانستان تنها با ویزه کارگری تحت نظارت کارفرمای ایرانی ممکن است

مجید احمدی مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی ایران

مجید احمدی، مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی ایران، می‌گوید که ورود مهاجران کارگر افغانستان به این کشور، تنها از طریق سفارت ایران در کابل و با دریافت ویزه کارگری تحت نظارت کارفرمای ایرانی ممکن است.

بر بنیاد گزارش‌های رسانه‌های ایرانی، او در نشستی این طرح را به عنوان «طرح کفیل» معرفی کرده و تصریح کرده است که این برنامه به تنها به نفع کارگران، بلکه به نفع کارفرمایان و جامعه ایران نیز خواهد بود.

مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی ایران با تاکید بر اهمیت اجرای طرح مدیریت «اتباع خارجی»، توضیح داده است که کارفرمایان می‌توانند با مراجعه به سایت مربوطه در سامانه وزارت کار، مستندات لازم را بارگذاری کرده و درخواست خود را برای استفاده از «کارگران اتباع» در مشاغل سخت و زیان‌آور ثبت کنند. پس از انجام بررسی‌های لازم، مجوزهای مربوطه برای آنان صادر خواهد شد.

گفتنی است که مقام‌های ایرانی مهاجران افغانستان را «اتباع خارجی بیگانه» می‌خوانند.

این مقام ایرانی گفت: «کارگران اتباع باید به صورت مجردی وارد کشور شوند و با توجه به این‌که مدت صدور روادید ۹ ماهه است، پس از گذشت این مدت، آنان ملزم به ترک کشور خواهند بود. در سال بعد، در صورت عدم وجود سابقه سوء، می‌توانند به همان شیوه قبلی وارد کشور شوند.»

آقای احمدی احمدی همچنین بر لزوم مراجعه سریع مهاجران دارای برگه سرشماری و بدون مدرک قانونی که در ولایت فارس این کشور ساکن هستند، به اردوگاه مراقبتی شیراز تأکید کرد و هشدار داد که در صورت عدم اقدام، برخورد قانونی سختی در انتظار آنان خواهد بود.