Uncategorized @fa افغانستان

وزارت خارجه پاکستان: گذرگاه‌های پاکستان و افغانستان به دلیل وضعیت امنیتی بسته خواهند ماند

وزارت امور خارجه پاکستان گفته است که گذرگاه‌های مرزی این کشور با افغانستان به دلیل افزایش نگرانی‌های امنیتی تا اطلاع ثانوی بسته خواهند ماند.

این تصمیم در حالی گرفته شده است که درگیری‌های مرزی اخیر میان نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستان ده‌ها کشته بر جای گذاشته و تجارت دوطرفه را متوقف کرده است.

طاهر حسین اندرابی، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، روز جمعه، در نشست خبری خود گفت: «گذرگاه‌های مرزی افغانستان همچنان بسته خواهند ماند؛ جان یک پاکستانی معمولی از تجارت یا حمل‌ونقل کالا ارزشمندتر است.»

او افزود که تحولات امنیتی اخیر در امتداد مرزها دولت پاکستان را وادار کرده است تا تدابیر سختگیرانه‌تری برای حفاظت از شهروندان خود روی‌دست گیرد.

گذرگاه‌های مرزی تورخم و چمن از ۱۱ میزان به دنبال درگیری‌های شدید میان نیروهای مرزی دو طرف بسته شده‌اند.

این درگیری‌ها که منجر به کشته شدن ده‌ها تن از دو طرف شد، یکی از بدترین موارد پس از تسلط طالبان بر افغانستان در سال ۲۰۲۱ توصیف شده است.

اداره مالیات فدرال پاکستان در بیانیه‌ای گفته است که حدود ۵۰۰۰ کانتینر حامل کالاهای تجارتی در دو طرف مرز، به‌ویژه در گذرگاه تورخم، متوقف شده‌اند.

این اداره تأیید کرده که بیش از ۲۵۰ موتر حامل کالاهای صادراتی در ترمینال تورخم و حدود ۲۰۰ موتر دیگر در امتداد جاده جمرود–لندی‌کوتل سرگردان مانده‌اند.

در بیانیه اداره مالیات آمده است که بخش زیادی از این کالاها شامل میوه‌های تازه، سبزیجات، دارو، گندم، برنج، شکر، گوشت و لبنیات است؛ اقلامی که بخش مهمی از تجارت سالانه ۲.۳ میلیارد دالری میان پاکستان و افغانستان را تشکیل می‌دهند.

بسته ماندن مرزها تأثیر مستقیم بر بازارهای پاکستان گذاشته و باعث افزایش قیمت کالاهای اساسی شده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت بادنجان رومی در پاکستان نسبت به ماه گذشته پنج برابر افزایش یافته است.

رئیس اتاق بازرگانی پاکستان و افغانستان هشدار داده است که ادامه این وضعیت روزانه حدود یک میلیون دالر به دو کشور زیان اقتصادی وارد می‌کند.

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان تأیید کرده است که مذاکرات اخیر میان نمایندگان پاکستان و طالبان در دوحه با میانجی‌گری قطر و ترکیه برگزار و در آن بر سر آتش‌بس توافق شده است.

او گفت که تفاهم‌نامه مربوط به این آتش‌بس میان دو طرف امضا شده است، اما افزود که «ادامه تجارت مرزی منوط به بهبود وضعیت امنیتی است.»

اندرابی در پاسخ به پرسشی درباره اختلافات آبی میان دو کشور گفت که اسلام‌آباد به رعایت قوانین بین‌المللی در مورد رودخانه کنر متعهد است.