شماری از باشندگان ولایت پنجشیر میگویند که نبود نظارت و کنترل از سوی طالبان بر نرخ کرایه موترها باعث شده است رانندگان بهصورت خودسر بهای رفتوآمد را افزایش دهند.
به گفته آنان، رانندگان مسیر کابل–پنجشیر و برعکس، کرایه را تا ۱۰۰ افغانی بالا بردهاند و در برخی مناطق داخلی ولایت، افزایش تا ۲۰۰ افغانی نیز گزارش شده است.
یکی از باشندگان به آمو گفت: «فقر و بیکاری از یکسو و افزایش کرایه موتر و قیمت اجناس از سوی دیگر، زندگی مردم را زیر فشار قرار داده است.»
در همین حال، رانندگان در پنجشیر میگویند افزایش اخاذی طالبان در شاهراهها و بالا رفتن بهای مواد نفتی، آنان را ناچار کرده است تا کرایهها را افزایش دهند.
از سوی دیگر، منابع محلی به آمو تأیید کردهاند که بهای هر لیتر تیل دیزل به ۸۱ افغانی رسیده است و طالبان در شاهراه کابل–پنجشیر از هر موتر مسافربری ۲۵۰ افغانی اخاذی میکنند.
