وزارت خارجه ایالات متحده میگوید که پاول کپور به عنوان معاون جدید مارکو روبیو، وزیر خارجه امریکا، در امور آسیای جنوبی و مرکزی گماشته شده است.
این وزارت در بیانیهای گفته است که او دیروز (چهارشنبه، ۳۰ میزان) رسماً سوگند یاد کرده و به کارش آغاز کرده است.
او از سوی دونالد ترمپ، رئيس جمهور ایالات متحده، به عنوان گزینه برای این پست معرفی شد و در جلسهای در سنای امریکا به تاریخ ۷ اکتوبر سال جاری میلادی، تایید شد.
دفتر معاونت وزیر خارجه امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی، شامل تعاملات دیپلوماتیک با کشورهای منطقه جنوب آسیا و آسیای مرکزی، از جمله هند، پاکستان، افغانستان، بنگلهدیش، ازبیکستان و تاجیکستان خواهد بود.
آقای کپور متولد دهلینو است، پدرش هندی و مادرش امریکاییالاصل است. او در رشته فلسفه از دانشگاه شیکاگو مدرک دکترا دارد. پیش از این به عنوان استاد در بخش امنیت ملی و پژوهشگر مهمان در دانشگاه استنفورد کار کرده است.
در جلسه تاییدیه مجلس سنای امریکا، او بر تقویت روابط امریکا با هند تأکید کرده و گفت: «ایالات متحده و هند دارای منافع مشترک فراوان اند. حفظ منطقهٔ هند-اقیانوس آزاد و باز، ارتقای تجارت و فناوری، تأمین انرژی مهم اند.»
معاون جدید وزیر خارجه امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی در نوشتههایش پیش از این تاکید کرده که پاکستان از جماعتهای جهادی به عنوان بخشی از راهبرد کلان خود استفاده کرده است.
اما پاول کپور، به گونه مشخص درباره افغانستان چیزی نگفته است.
