سیاست

امارات از توافق آتش‌بس میان طالبان و پاکستان استقبال کرد

عکس از جریان امضای توافق آتش‌بس فوری میان طالبان و پاکستان در دوحه. آرشیف

وزارت خارجه امارات متحده عربی در بیانیه‌ای از توافق آتش‌بس میان طالبان و پاکستان استقبال کرده و نقش قطر و ترکیه را در این توافق، ستوده است.

در این بیانیه آمده است: «امارات متحده عربی از توافق آتش‌بس فوری بین جمهوری اسلامی پاکستان و افغانستان (طالبان) و همچنین ایجاد سازوکارهایی با هدف تحکیم صلح و ثبات بین دو کشور استقبال کرده است.»

این وزارتخانه در این بیانیه بر حمایت امارات متحده عربی از تمام تلاش‌ها با هدف تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای و تحقق آرمان‌های مردم پاکستان و افغانستان برای صلح و توسعه مجدداً تاکید کرده است.

توافق آتش‌بس میان طالبان و اسلام‌آباد پس از هشت روز درگیری مرزی و کشته‌شدن ده‌ها تن، با میانجیگری قطر و ترکیه در دوحه به امضا رسید.

وزارت خارجه قطر در پایان دور اول این مذاکرات و امضای توافق‌نامه، در بیانیه‌ای گفت که این توافق گامی مهم در کاهش تنش‌ها در مرزهای مشترک و تقویت ثبات منطقه است.

این در حالی است که خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان، به تازگی در گفتگو با رسانه «ای آر وای» این کشور گفته است که جزئیات توافق آتش‌بس آنان با طالبان «محرمانه» است و در باره جزئیات آن نمی‌تواند چیزی بگوید.

این گفته‌های وزیر دفاع پاکستان و آن‌چه او از یک «توافق محرم» میان طالبان و پاکستان یاد کرده، با واکنش‌های تند و جدی مواجه شده است.

حزب آزادی افغانستان در واکنش به این توافق‌ گفته است که این «توافق‌های پنهانی ومحرمانه»، نتیجه‌ای جز «جنگ، ویرانی، بی‌اعتمادی و رنج ملت» نداشته است.