مقامهای اتریشی میگویند این کشور برای نخستینبار از سال ۲۰۲۱ میلادی به اینسو، یک شهروند افغانستان را به کشورش بازگردانده است.
به گزارش ا.اف.پ، وزارت داخله اتریش اعلام کرده است که این مرد ۳۱ ساله که به جرم «تجاوز جنسی» و «ضربوشتم شدید» چهار سال زندانی بود، از شهر ویانا از طریق استانبول به کابل منتقل شد.
این وزارت گفته است که پروندههای دیگری برای بازگرداندن محکومان جنایی در حال بررسی است.
اتریش یکی از ۲۰ کشور عضو اتحادیه اروپا است که از کمیسیون این اتحادیه خواستهاند زمینه بازگرداندن پناهجویان افغانستان و سوری فاقد اقامت قانونی را فراهم کند.
این کشور در ماه جولای نیز نخستین عضو اتحادیه اروپا در سالهای اخیر بود که یک شهروند سوری را اخراج کرد و پس از آن دو تن دیگر را نیز به سوریه بازگرداند.
ماه گذشته، دولت اتریش در ویانا میزبان نمایندگان طالبان بود؛ اقدامی که با انتقاد گروههای حقوق بشری و حزب سبز – از اعضای ائتلاف حکومتی – روبهرو شد.
به گفته نهاد حقوق بشری «هماهنگی پناهندگی اتریش» این فرد در نوجوانی بهتنهایی وارد اتریش شده بود و وکلای او تلاش کردند با استناد به وضعیت روانیاش مانع اخراج او شوند، اما دادگاه چنین درخواستی را نپذیرفت.
لوکاس گاهلایتنر-گرتس، سخنگوی این نهاد، به ا.اف.پ گفته است:
«ما نگرانیم که هیچ نظارتی بر سرنوشت کسانی که به افغانستان یا سوریه بازگردانده میشوند، وجود ندارد. این افراد ممکن است با شکنجه یا رفتار غیرانسانی روبهرو شوند.»
اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت که در پی فشار برخی کشورهای عضو، تماسهای ابتدایی با مقامهای طالبان را برای بررسی روند بازگرداندن پناهجویان ردشده آغاز کرده است.
بر اساس گزارشها، آلمان از سال گذشته تا کنون بیش از صد شهروند افغانستان را به کشور بازگردانده است.
