سیاست

نخست‌وزیر پاکستان: طالبان برای برچیدن «هراس‌افکنان» اقدام‌های فوری انجام دهند

شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان. آرشیف

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، در صحبت تلفنی با انور ابراهیم، همتای مالزیایی خود، گفته است که طالبان باید برای برچیدن «شبکه‌های تروریستی» فعال در خاک افغانستان که همچنان حمله‌هایی را در داخل این کشور سازماندهی می‌کنند، اقدام‌های فوری و موثر انجام دهند.

او می‌گوید که پاکستان بنا به درخواست طالبان برای تسهیل گفتگوها در دوحه، با «آتش‌بس موقت» موافقت کرده است و بر ضرورت اقدام ملموس علیه همه‌ای «موجودیت‌های تروریستی، از جمله تی‌تی‌پی و گروه ارتش آزادی‌بخش بلوچ» که او این گروه‌ها را «فتنه‌ خوارج و فتنه‌ هندوستان» خوانده، برای بازگرداندن صلح و ثبات در مرز میان افغانستان و پاکستان تأکید کرده است.

شهباز شریف در این تماس تلفنی گفته است که پاکستان خواستار صلح و ثبات در افغانستان است؛ اما همچنان با «تروریزم فرامرزی» که از خاک افغانستان سرچشمه می‌گیرد، مواجه است.

بر اساس بیانیه‌ای که آقای شریف از این تماس تلفنی در اکس منتشر کرده، نخست‌وزیر مالزیا نسبت به تحولات اخیر در مرز میان افغانستان و پاکستان ابراز نگرانی کرده و آمادگی خود را برای ایفای نقشی سازنده در کاهش تنش‌ها و بازگرداندن صلح و ثبات در منطقه اعلام کرده است.

پیش از این محمد حسن آخند، رئیس‌ وزیران طالبان، نیز تماس تلفنی با داتو محمد انور ابراهیم، نخست‌وزیر مالیزیا، درباره نقض حریم افغانستان توسط پاکستان و روابط دوجانبه، داشته است.

بر بنیاد خبرنامه ارگ زیر اداره طالبان، حسن آخند در این صحبت تأکید کرد که «طالبان طرفدار جنگ نیستند» و افزود که «پاکستان ابتدا با نقض تمامیت ارضی افغانستان، آغازگر جنگ بوده است».

او همچنین گفت مذاکرات با مقام‌های پاکستانی در دوحه تحت رهبری وزیر دفاع طالبان در جریان است و آنان «مشتاقانه منتظر نتایج این گفتگوها» هستند.

در خبرنامه طالبان به نقل از نخست‌وزیر مالیزیا آمده است که او در این تماس بر اهمیت حل اختلافات از طریق دیپلوماسی تأکید کرد و آمادگی کشورش را برای ارائه کمک اعلام کرده است.

این در حالی است که وزارت امور خارجه قطر اعلام کرده که نشست مهم گفتگوهای صلح میان طالبان و پاکستان در پایتخت قطر، دوحه، برگزار شد که میانجی‌گری آن را دولت قطر و جمهوری ترکیه بر عهده داشتند.

در این نشست، محمد یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان، و خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان، حضور داشتند و دو طرف پس از مذاکرات طولانی، توافق‌نامه آتش‌بس فوری را امضا کردند.

بر اساس این توافق، دو طرف متعهد شدند که از درگیری‌ها و تنش‌های نظامی خودداری کنند و برای تحکیم صلح و ثبات پایدار، کمیته‌های فنی مشترک ایجاد نمایند.

طرف‌ها همچنین تعهد کردند که در روزهای آینده نشست‌های پیگیری برگزار کنند تا روند اجرای آتش‌بس را ارزیابی کرده و برای جلوگیری از هرگونه نقض احتمالی، تدابیر لازم را بررسی کنند.

وزارت امور خارجه قطر گفته است که این توافق گامی مهم در جهت تثبیت ثبات منطقه، ایجاد فضای اعتماد میان طالبان و پاکستان، و بنیان‌گذاری صلح پایدار در منطقه به شمار می‌رود.