کمیسون عالی طالبان در امور مهاجران میگوید که در یک روز گذشته (چهارشنبه، ۲۳ میزان) پاکستان و ایران ۴۱۴۳ مهاجر کشور را اخراج کردهاند.
به گفته این کمیسیون، از این میان ۳۶۷۸ تن از پاکستان و ۴۶۵ تن دیگر از ایران به گونه اجباری و اختیاری اخراج شدهاند.
گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاههای مرزی سپین بولدک، بهرامچه، اسلام قلعه و پل ابریشم وارد کشور شدهاند.
پاکستان و ایران روز دوشنبه، ۲۱ میزان، نیز ۳۹۳۶ مهاجر کشور را اخراج کردند که از این میان ۲۹۶۲ تن از پاکستان و ۹۷۴ تن دیگر از ایران اخراج شدند.
این در حالی است که برگشت مهاجران کشور از پاکستان در چند روز گذشته و به دلیل درگیریهای مرزی، کاهش چشمگیری داشته است.
به تازگی رسانههای ایرانی گزارش دادهاند که دومین مرحله طرح اخراج مهاجران افغانستان از شهر بهارستان تهران، آغاز شده است. مقامها و رسانههای ایرانی، مهاجران بدون مدرک افغانستان را «اتباع غیرمجاز بیگانه» میخوانند.
اداره کل امور اتباع تهران گفته است: «از ابتدای اجرای طرح تاکنون بیش از ۴۵۰۰۰۰ تن از اتباع غیر مجاز افغانستانی از این استان (ولایت) به کشورشان باز گشتهاند.»
مسئولان این اداره ایران مدعی اند که حدود «۷۰ درصد» این بازگشتها به گونه داوطلبانه انجام شدهاند.
پیش از این محمد رضا بابایی، والی یزد ایران، گفت که حل معضل مهاجران افغانستان و ورود «غیرقانونی» آنان به این کشور، در گرو مدیریت مرزهای ایران است.
