امرالله صالح، معاون نخست رئیسجمهور پیشین کشور، در پیوند به حملههای اخیر پاکستان بر بخشهایی از کشور گفته است که نه ساختار طالبان «مشروع و ملی» است که بتوان به «مظلومنمایی و ملیگراییاش» لبیک گفت و نه پاکستان تاریخچهای قابل اعتماد دارد.
او در اکس اما تاکید کرده است: «وطندوستی را نباید با حمایت از یکی از اینها یکسان و حتمی دانست.»
آقای صالح گفته است که پاکستان «صدها راه و گزینه» برای بهبود وضعیت افغانستان و ایستادن در کنار مردمش داشت؛ اما هیچکدام را انتخاب نکرد.
او میگوید که از میان صدها «گزینه مشروع» پاکستان به بمباران کابل متوسل شد؛ «جایی که نه طالبان در آن محبوبیت دارند و نه مردم آنها را قبول دارند».
آقای صالح افزوده که کابل در نتیجه «توطئه و کودتای دوحه» که پاکستان در آن نقش کلیدی داشت و با نوشیدن «شیرچای سرینایی تجلیلش کرد»، به دست طالبان افتاد. او میگوید: «کابل شهر طالبان نیست و از همین رو سرکرده طالبان، هبتالله، قندهار را محل اقامت خود برگزیده است.»
به باور آقای صالح، «گروههای خارجی مستقر در افغانستان» متحدین طالبان اند، نه مشاوران توسعه و ترقی برای افغانستان.
او همچنین نوشته است: «جالب اینجاست که پاکستان متخصصان خارجی را که برای توسعه افغانستان آمده بودند، با بشکههای زرد و انتحاریهای طالبانی کشتار کرد و حالا طالبان را هدف بمبارانهای غیرموثر هوایی خود قرار داده است. پاکستان سالانه تا بیست هزار تُن کود شیمیایی خاص برای صنعت بشکههای زرد در اختیار طالبان قرار میداد؛ همان کود شیمیایی که حالا حتی یک کیلوی آن در افغانستان یافت نمیشود؛ چون پاکستان پس از پیروزی کودتای دوحه صادرات قانونی و غیرقانونی آن را متوقف کرد.»
این گفتههای آقای صالح در حالی مطرح میشوند که حوالی عصر دیروز (چهارشنبه، ۲۳ میزان) دو انفجار پیهم در ساحه جاده پنجم تایمنی، از مربوطات حوزه پانزده امنیتی شهر کابل رخ داد؛ رویدادهای که رسانه دولتی پاکستان گفته است که ناشی از حمله هوایی این کشور بر مراکز تیتیپی بوده است.
در پی این انفجارها، شفاخانه ایمرجنسی در بیانیهای گفت که ۵ تن در این انفجارها جان باخته و ۳۵ تن دیگر زخمی شدهاند.
این نهاد گفته که در میان قربانیان این رویداد زنان و کودکان نیز هستند.
به گفته این نهاد، ۱۰ تن از زخمیان در وضعیت وخیم قرار دارند.
از طرفی هم منابع پیش از این به آمو تایید کردند که طالبان و نیروهای پاکستان از بامداد چهارشنبه تا نیمههای این روز، در چهار ولسوالی مرزی پکتیکا و ساحه دروازه مرزی ولسوالی سپین بولدک قندهار، باهم درگیریهایی داشتهاند.
در عین حال منابع گفتند که بخشهایی از ولسوالی سپین بولدک قندهار نیز از سوی پاکستان هدف حملههای هوایی قرار گرفته است.
