وزارت زراعت، آبیاری و مالداری زیر اداره طالبان میگوید که حاصلات خربوزه در سراسر کشور در سال جاری به یک میلیون و ۳۵۸۰۰۰ تُن رسیده است.
به گفته این وزارت، بیشترین حاصلات خربوزه امسال از ولایتهای بادغیس، بلخ، هرات، جوزجان، قندهار، زابل و ننگرهار، برداشت شده است.
در خبرنامهای این وزارت آمده است که در سال جاری حدود ۷۴۴۷۶ هکتار زمین در سراسر افغانستان خربوزه کاشت شدند.
خربوزه افغانستان به دلیل طعم شیرین و کیفیت بلند آن در سطح منطقه شهرت دارد. در کشور انواع مختلف خربزه از جمله «چغتی»، «شکرپاره»، «جین تور»، «سبزک»، «ارکانی»، «لوبیای امیری» و «زنبورچه» کشت میشود.
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری زیر اداره طالبان در مورد محصولات خربوزه در سال گذشته چیزی نگفته است.
این در حالی است که کشاورزان میگویند همه ساله محصولات زراعتیشان از جمله خربوزه را به دلیل نداشتن سرد خانه به قیمت ناچیز به فروش میرسانند. به گفته آنان، ساخت سردخانههای معیاری میتواند مشکلات آنان را کاهش دهد.
گفتنی است که صادرات خربوزه شمال افغانستان یکی از منابع عایداتی کشور است و این محصول شیرین قبلا به بازارهای بینالمللی، از جمله آسیا و اروپا صادر میشد.
اما اخیراً روند صادرات میوه تازه و سبزیجات افغانستان به علتهای مختلف از جمله افزایش تعرفه گمرگی از سوی برخی کشورها بهشمول پاکستان با مشکلات زیادی روبهرو شده است.
نبود سردخانههای معیاری و بزرگ و صادر نشدن خربوزه و برخی میوههای تازه دیگر به بیرون از کشور، همه ساله سبب وارد شدن زیانهای مالی به کشاورزان میشود.
