مهاجرت

پاکستان و ایران در یک روز بیش از ۴۰۰۰ مهاجر را اخراج کردند

عکس شماری از خانواده‌های مهاجران در گذرگاه تورخم. آرشیف

کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران می‌گوید که در یک روز گدشته (چهارشنبه، ۱۶ میزان) پاکستان و ایران ۴۱۸۴ مهاجر کشور را اخراج کرده‌اند.

به گفته این کمیسیون، از این میان ۳۳۶۳ تن از پاکستان و ۸۲۱ تن دیگر از ایران به گونه اجباری و اختیاری اخراج شده‌اند.

گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاه‌های مرزی تورخم، سپین بولدک، پل ابریشم و اسلام قلعه به افغانستان برگشته‌اند.

این در حالی است که اسکای نیوز اخیراً به نقل از شماری از مهاجران کشور گزارش داده که برخی از این مهاجران هنگام اخراج اجباری با رفتارهای «وحشیانه» از سوی پولیس ایران رو‌به‌رو هستند.

در این گزارش آمده است که ایران تاکنون حدود ۱.۳ میلیون شهروند افغانستان را از این کشور در سال جاری اخراج کرده است که بسیاری از آن‌ها داستان‌هایی از «بازداشت‌های خشونت‌آمیز» توسط پولیس ایران دارند.

از طرفی هم در این گزارش افزوده شده که ایران در اوج اخراج‌های مهاجران، تا ۲۸۰۰۰ تن را تنها در یک روز و از طریق یک گذرگاه (اسلام قلعه) اخراج کرده است.

اسکای نیوز می‌افزاید با بسیاری از کودکانی مهاجر افغانستان که صحبت کرده، آنان تنها بوده‌اند. همه آنان گفته‌اند که به ایران قاچاق شده‌اند و بدهی به قاچاقچیان را به دوش کشیده‌اند.