طالبان در بیانیهای در واکنش به سخنان اخیر ترمپ در باره بازپسگیری پایگاه هوایی بگرام گفتهاند که امریکا بهجای تکرار «تجربههای ناکام گذشته»، باید «راهکار مبتنی بر واقعبینی و عقلانیت» اختیار کند.
در این بیانیه که از سوی معاون سخنگوی طالبان نشر شده آمده است که امریکا در توافقنامه دوحه تعهد کرده بود که از زور و تهدید استفاده نکند و اکنون باید به آن تعهدات پابند باشد.
در بیانیه آمده است: «امارت اسلامی افغانستان (طالبان) در روشنایی اصول شرعی و سیاست خارجی متوازن و اقتصاد محور خویش، خواهان مناسبات مثبت بر اساس منافع دوجانبه و مشترک با تمام کشورها است.»
این در حالی است که رئیسجمهور ترمپ در سه روز اخیر چهار بار در باره بازپس گیری پایگاه هوایی بگرام صحبت کرده است. او روز گذشته بار دیگر در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرده که امریکا هرچه زودتر میخواهد این پایگاه را به دست بیاورد.
او طالبان را تهدید کرده که اگر این پایگاه را برای امریکا پس ندهند، «اتفاقهای بدی» رخ خواهد داد.
ترمپ گفته است: «هماکنون با افغانستان در حال صحبت هستیم. ما میخواهیم آن را پس بگیریم و هرچه زودتر پس بگیریم، فوراً. و اگر آنان (طالبان) این کار را نکنند، خواهید دید که من چه خواهم کرد.»
پایگاه هوایی بگرام در ۲۰ سال حضور امریکا در افغانستان یکی از بزرگترین پایگاههای نظامی این کشور بود که پس از خروج نیروهایی امریکایی در اگست ۲۰۲۱ اکنون به دست طالبان است. پیش از این ترمپ ادعا کرده بود که این پایگاه اکنون در اختیار چین است.
