شفقت علی خان، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، میگوید که وجود پناهگاههای هراسافکنان در افغانستان، مانع اصلی بهبود روابط اسلامآباد با طالبان است.
او در نشست خبری تازه گفته است: «اساساً، چیزی که میتوانم بگویم این است که افغانستان همسایه نزدیکی است. ما خواهان یک رابطه برادرانه هستیم؛ همانطوری که باید بین دو همسایه خوب باشد. من بارها در جلسات توجیهی تأکید کردهام که مانع اصلی، پناهگاههای تروریستها در آنجا است.»
سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با تاکید بر التیماتوم اخیر شهباز شریف، نخستوزیر پاکستان، گفته است که طالبان باید از میان پاکستان و تیتیپی یکی را انتخاب کنند.
شفقت علی خان گفته است: «پیام نخستوزیر بسیار واضح است. کابل (طالبان) باید پاکستان یا تحریک طالبان پاکستان را انتخاب کند. من چیزی برای اضافه کردن به آن ندارم.»
او افزوده که پیام نخستوزیر پاکستان که یک بیانیه سیاسی است، از طریق کانالهای دیپلوماتیک نیز به طالبان ابلاغ شده است؛ اما در مورد جزئیات مربوط به هر تعامل دیپلوماتیک، جزئیات را با رسانهها شریک نمیسازد.
این در حالی است که شهباز شریف، نخستوزیر پاکستان، اخیراً به طالبان هشدار داد که از میان اسلامآباد و تحریک طالبان پاکستان یا تیتیپی، یکی را انتخاب کنند.
طالبان اما در واکنش به این سخنان تند نخستوزیر پاکستان تاکنون اظهار نظر نکردهاند.
طالبان پیش از این حضور و فعالیت گروههای هراسافکن از جمله تیتیپی را در افغانستان رد کردهاند و گفتهاند که افغانستان تهدیدی برای کشورهای منطقه و جهان نیست؛ ادعای که به نظر میرسد آنچنان قابل اعتماد نزد مقامهای پاکستانی نیست.
