وزارت تحصیلات عالی زیر اداره طالبان گفته است که، تعدادی از مضامین درسی دانشگاهها و مؤسسات تحصیلات عالی کشور را بازنگری کردهاند.
براساس مکتوب تازه طالبان که نقلی از آن به آمو رسیده، این بازنگری بر اساس «اصول شرعی و سیاستهای نظام» صورت گرفته و شامل حذف و اصلاح برخی مضامین میشود.
ضیا الرحمن اریوبی، معین علمی طالبان در نامهای رسمی به ریاست دانشگاهها و مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی نوشت که پس از بررسی توسط علما و متخصصین شرعی، ۱۸ مضمون از رشتههای مختلف به دلیل «مغایرت با شریعت و پالیسی نظام حذف شد.»
همچنین طبق این مکتوب ۲۰۱ مضمون دیگر گفته شده «مشکلات نسبی» داشتند، به صورت «نقدا و اصلاحی» در نهادهای تحصیلی کشور تدریس خواهند شد تا به گفته طالبان «محتوای آموزشی مطابق اصول شرعی و پالیسی» طالبان عیار شود.

در نامه تاکید شده است که مسئولان دانشگاهها و مؤسسات موظفاند لستهای ارسالی را با دانشکدهها و دیپارتمنتهای مربوطه به اشتراک گذاشته و اجرای مضامین حذفی را به طور جدی پیگیری کنند و مضامین اصلاحی را برای تدریس آماده کنند.
براساس اطلاعاتی که شماری از استادان دانشگاهها به آمو داده اند مضامین حذفشده اکثرا از دانشکدههای علوم سیاسی، فلسفه، جامعهشناسی و اداره عامه و پالیسی میشود.
پیش از این در سال ۱۴۰۲ هبتالله آخندزاده، رهبر طالبان دستور بازنگری نصاب آموزشی نهادهای دانشگاهی را صادر کرده بود.
