سیاست

دیپلوماتان روسی در جشن «روز فتح» طالبان شرکت کردند

عکس از ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان، مشاور وزارت خارجه این کشور و سفیر طالبان در مسکو

سفارت افغانستان در مسکو که اکنون از سوی طالبان رهبری می‌شود، گفته است که مراسمی را به مناسبت ۱۵ اگست، چهارمین سال خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان، که طالبان آن را «روز فتح» می‌خوانند، برگزار کرده است.

در خبرنامه این سفارت آمده است که در کنار سایر دیپلوماتان و شخصیت‌ها، مشاور وزارت خارجه روسیه و ضمیر کابلوف، نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان، در این مراسم نیز شرکت کردند.

گفتنی است روسیه اولین کشوری در جهان است که پس از برگشت حاکمیت دوباره طالبان به قدرت در افغانستان، آنان را با گذشت نزدیک به چهار سال به رسمیت شناخت.

این اقدام روسیه با واکنش‌های تند جهانی و فعالان حقوق بشر و مدافعان حقوق زنان در داخل افغانستان رو به رو شده است.

شماری از فعالان و مدافعان حقوق بشر این اقدام مسکو را در حمایت از نقض آشکار حقوق بشر و زنان و آن‌چه آنان «آپارتاید جنسیتی» می‌خوانند، عنوان کرده‌اند.

از طرفی هم شماری از جریان‌های سیاسی و ده‌ها جنبش اعتراضی زنان افغانستان، ۱۵ اگست و برگشت دوباره حاکمیت طالبان را «روز سیاه در تاریخ» کشور عنوان کرده‌اند.

این جنبش‌ها و جریان‌های سیاسی می‌گویند که با برگشت حاکمیت دوباره طالبان «سایه ترس و ناامیدی» بر کشور افکنده شده و حداکثر حقوق اساسی شهروندان افغانستان به‌ویژه زنان، سلب شده است.