منابع محلی در پکتیکا میگویند که طالبان باشندگان این ولایت بهشمول دانشآموزان را «وادار» به اشتراک در مراسم تجلیل از چهارسالگی حاکمیت شان کردهاند.
به گفته این منابع، بیشترین شرکتکنندگان این مراسم شاگردان مدرسههای دینی و افراد طالبان بودند.
منابع افزودند که با وجود تعطیلی تمام مکاتب در این روز، طالبان روز گذشته به شماری از دانشآموزان دستور داده بودند که در مراسم ۲۴ اسد شرکت کنند و همراه خود پرچم سفید بیاورند.
به گفته آنان، برخی دانشآموزان برای جلوگیری از شناسایی، چهرههای خود را با ماسک پوشانده بودند.
به گفته منابع، طالبان همچنین به شماری از رانندگان در شهر پرچمهای سفید داده و آنها را مجبور کردهاند به مراسم بیایند.
منابع میگویند در شهر و برخی ولسوالیهای پکتیکا، به دکانداران و ساکنان نیز دستور داده شده بود که بر بام خانهها و مغازههایشان پرچم سفید نصب کنند.
طالبان تااکنون در این باره چیزی نگفتهاند.
