همزمان با نزدیک شدن به چهار سالگی حاکمیت طالبان، شماری از کارمندان حکومت پیشین که پس از برکناری از سوی طالبان به ایران پناه برده بودند و اکنون پس از اخراج از آن کشور دوباره به افغانستان برگشتهاند، میگویند که با آیندهای مبهم و نگرانکننده روبهرو هستند.
دولت ایران اخیراً صدها تن از کارمندان حکومت پیشین را از آن کشور اخراج کرده است.
از این میان، صالحمحمد، یکی از کارمندان کلیدی اداره صحت ولایت بادغیس در حکومت پیشین، میگوید که وقتی از سوی طالبان برکنار شده بود و به ایران پناه برد، اکنون در افغانستان هیچ زمینه کاری برایش وجود ندارد.
او که در رشته علوم سیاسی و دیپلماسی تحصیل کرده، چشمانداز زندگیاش را در افغانستانِ زیر حاکمیت طالبان تیره و تار میبیند.
صالحمحمد، باشنده بادغیس میگوید: «پس از برکناری به ایران رفتم و دو سال کارگری کردم، اما با افزایش فشارها بر افغانها، از آنجا هم اخراجم کردند.»
محبالله بدخشانی، کارمند پیشین ریاست ترانسپورت ولایت بدخشان، یکی دیگر از اخراجشدگان از ایران است.
او نیز میگوید هرچند تصمیم دارد دیگر هرگز به ایران بازنگردد، اما در کشور نیز با آیندهای پر از ابهام و بیسرنوشتی روبهرو است.
محبالله، باشنده بدخشان گفت: « ایران با ما خیلی ظلم کرد. به خدا قسم اسرائیل از ایران بهتر است. مردم ایران خوباند، اما دولتشان بویی از اخلاق اسلامی نبرده. خدا میداند چه روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم، اما هیچکس صدای ما را نشنید.»
با بازگشت اجباری این کارمندان حکومت پیشین به افغانستان، در حالی که هیچ چشمانداز روشنی برای آیندهشان وجود ندارد، نگرانیها از افزایش بیکاری، ناامیدی و مهاجرتهای دوباره بیشتر شده است. کسانی که نه در کشورشان آینده مناسب کاری دارند و نه در فرار راهی در پیش رو میبینند.
