مقامهای طالبان در ریاست شرکتهای دولتی در نشست گزارشدهی سالانه این ریاست در کابل گفتهاند که در یک سال گذشته این شرکتها ۸.۴ میلیارد افغانی درآمد به دست آوردهاند که در این میان ۲.۷۷ میلیارد از مطالبات این شرکتها تصفیه و حدود ۶۱۱ میلیون افغانی بدهیها پرداخت شده است.
این در حالی است که شفافیت در عقد قراردادها و جمعآوری عواید ادارههای دولتی توسط طالبان به دلیل عدم وضاحت، از سوی ناظران بینالمللی زیر پرسش است.
طالبان در این نشست همچنین گفتهاند که در این مدت قراردادهایی به ارزش ۱.۸ میلیارد افغانی میان نهادهای دولتی تحت مدیریت آنان به امضا رسیده است.
به گفته طالبان، این قراردادها میان شرکتهای دولتی زیر اداره آنان با وزراتهای تحصیلات عالی، کار و امور اجتماعی، صحت عامه و معارف در زمینه تامین موادغذایی منعقد شده است.
از طرفی هم این مقامهای طالبان مدعی هستند که برای نخستین بار گدامهای ذخیرهسازی موادغذایی را در سطح ولایتها فعال کردهاند.
مقامهای طالبان در شرکتهای دولتی زیر ادارهشان میگویند که در یک سال گذشته ۵ میلیون ۳۳۹ هزار و ۹۲ مترمکعب آب صحی به مشترکین توزیع شده و در عین حال ۱۷ حلقه چاه آب حفر و ۱۱ پروژه آبرسانی طراحی شده است.
به گفته آنان، در این مدت یک کمپلکس اداری در شهرک تورخم ولایت ننگرهار ساخته شده و پروژه بند توره در زابل نیز به اتمام رسیده است.
مقامهای طالبان در این نشست افزودهاند که در یک سال گذشته ۱۹۳ هزار و ۹۵۱ تُن سمنت در کارخانههای سمنت غوری و جبلالسراج تولید و به فروش رسیده است.
در عین حال آنان میافزایند که در این مدت بیش از ۷۰ هزار تُن زغالسنگ استخراج و به فروش رسیده و همچنین قرارداد فروش ۲۱۷ هزار تن زغالسنگ با شرکتهای خصوصی به امضا رسیده است.
طالبان ایجاد مجتمع صنعتی تحت عنوان «مرکز انرژی»، پیشرفت ۹۸ درصدی در فاز اول و ۹۴ درصدی در فاز دوم کانال قوشتیپه و تخصیص موازی ۲۰۰ هزار هکتار زمین برای ایجاد کمپلکس زراعتی در اطراف این کانال را از دیگر دستآوردهای یک ساله ریاست شرکتهای دولتی زیر ادارهشان عنوان کرده است.
طالبان همچنین میگویند که در یک سال گذشته ۶۳۷ قرارداد فروش مواد نفتی را با شرکتهای خصوصی و ادارههای دولتی به امضا رساندهاند و ۳۸۷ جواز برای تاسیسات نفتی صادر کردهاند.
مقامهای طالبان در این نشست مدعی شدهاند که درآمد شرکتهای خدماتی تحت مدیریت شان در سراسر کشور در یک سال گذشته نسبت به سال پیش از آن، ۱۳ درصد افزایش یافته است؛ اما آنان در مورد میزان این درآمدها وضاحت ندادهاند.
در همین حال عبدالباری عمر، رئيس شرکت برشنا زیر اداره طالبان، در این نشست گفته است که کار روی روند نصب میترهای هوشمند برق نهایی شده و به زودی آنان این میترها را جاگزین میترهای دیجیتال خواهند کرد.
این در حالی است که شهروندان کشور بهویژه پایتخت نشینان از کاهش ساعات جریان برق در فصل تابستان شکایت دارند و میگویند که این موضوع آنان با مشکلات جدی کمآبی نیز مواجه ساخته است.
این شهروندان تاکید میکنند تغییر میترهای برق دیجیتال به هوشمند، مشکل آنان را حل نمیکند و باید شرکت برشنا روی ارائه خدمات برقرسانی مورد نیاز تمرکز کند.
