منابع معتبر در کابل و قندهار تأیید کردهاند که طالبان پست عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه خود را لغو کردهاند.
به گفته این منابع، این تصمیم به دستور مستقیم هبتالله آخندزاده، رهبر طالبان اتخاذ شده و دلیل آن «بیکفایتی» ستانکزی عنوان شده است.
ستانکزی پس از آن هدف انتقاد قرار گرفت که در جریان سخنرانی در یک مدرسه دینی در خوست، سیاستهای رهبر طالبان را بهگونهای کمسابقه به باد انتقاد گرفت.
او پس از این سخنرانی، به امارات متحده عربی سفر کرد و در ماههای اخیر کمتر در انظار عمومی دیده شده است.
یکی از منابع محلی گفته است: «پست عباس ستانکزی به دلیل عدم محبوبیت در میان مردم لغو شد.»
به نظر میرسد که این نخستین بار است که یک مقام عالیرتبه طالبان به این شکل از سمتش برکنار میشود.
با این حال، وزارت خارجه طالبان تاکنون در مورد برکناری استانکزی هیچگونه موضع رسمی نگرفته است.
خود او نیز تا اکنون در این مورد اظهار نظری نکرده است.
عباس ستانکزی معین سیاسی وزارت خارجه طالبان، بهدنبال انتقاد از رهبری طالبان، در اول دلو سال پار خورشیدی برای آخرین بار در نشستی در وزارت خارجه طالبان دیده شد.
اما پس از آن نشست از او هیچ تصویری که حضورش را در نشست و مناسبت رسمی طالبان نشان دهد، همگانی نشده است.
سخنگوی طالبان در ۱۸ دلو سال پار خورشیدی، به بیبیسی گفت که او به تعطیلات به امارات متحده عربی رفته است؛ اما حالا از این تعطیلات نزدیک به هشتاد روز میگذرد.
ذبیحالله مجاهد سخنگوی طالبان آن زمان گفت: «بخشی از خانه شان در دبی است. از قبل در آنجا بودهاند. به خاطر استراحت وقت به وقت سفر داشتهاند. این سفر اخیر شان هم جز همان سفرهای شان است.»
