جهان

پاکستان؛ دادگاهی در لاهور وثیقه عمران خان را تمدید کرد

Former Pakistani prime minister Imran Khan. File photo.

دادگاه ضد هراس افگنی شهر لاهور پاکستان وثیقه عمران خان نخست وزیر سابق این کشور در پیوند به خشونت های ماه گذشته به ویژه به آتش کشیدن تاسیسات نظامی این کشور، را تمدید کرده است.

ماه گذشته به دنبال بازداشت عمران خان از داخل دادگاه اسلام آباد، حامیان وی در بزرگ شهرهای پاکستان دست به اعتراض خشونت آمیز زدند و با نیروهای امنیتی این کشور نیز درگیر شدند.

در این ناآرامی ها دست کم ۲۵ نفر کشته، ۲۹۰ تن زخمی و ۱۹۰۰ معترض نیز بازداشت شدند.

معترضان خشمگین خانه فرمانده قول اردوی لاهور را به آتش کشیدند و دروازه مقر عمومی ارتش در راولپندی پاکستان را نیز از جا کندند.

به تعقیب آن عمران خان با قید وثیقه آزاد، اما چندین پرونده جدید علیه وی در دادگاه ثبت شد.

دادگاهی در ۱۹ می برای سه پرونده علیه عمران خان تا ۲ جون وثیقه صادر کرده و آقای خان نیز برای هر پرونده اش ۱۰۰ هزار روپیه پاکستانی ضمانت گذاشته بود.

در همین حال، عمران خان روز پنج شنبه به دادگاه لاهور حاضر شد و قاضی به وی دستور داد تا در روند تحقیقات همکاری کند.

اما آقای خان دلیل عدم همکاری در این زمینه را وجود تهدیدهایی علیه خودش عنوان کرد و اطمینان داد که در روند تحقیقات همکاری خواهد کرد.

وکیل عمران خان نیز از دادگاه خواست که سه پرونده علیه آقای خان در یک روز به تاریخ ۲۰ جون رسیدگی شود.

عمران سال گذشته به دنبال عدم دریافت رای اعتماد از سوی مجلس نمایندگان پاکستان، از سمت نخست وزیری برکنار شد. از آن زمان تا هنوز ده ها پرونده علیه آقای خان در دادگاه ثبت شده است.

عمران روز گذشته در پیوند به پرونده جان باختن یک عضو حزب تحریک انصاف پاکستان در یک حادثه ترافیکی وثیقه دریافت کرد. آقای خان متهم است که در این زمینه پنهان‌کاری کرده است.