فرهنگ و هنر

نوروز امسال در خانه‌ی خودش بیگانه است؛ طالبان این جشن باستانی را برگزار نمی‌کنند

شهری که همه سال، میزبان حضور هزاران تن برای تجلیل از نوروز و سال نو بود، امسال ساکت و خاموش است. گویا مدت‌هاست کسی بر چهره‌ی این شهر آب نپاشیده و از گل کاری خیابان‌ها خبری نیست.

طالبان نوروز را از تقویم رسمی افغانستان حذف کرده‌اند. جشنی باستانی با هزاران سال قدمت، دیگر بخشی از زندگی رسمی مردم در شهر مزار شریف نیست.

باشندگان مزارشریف می‌گویند که این شهر کم‌تر از دو هفته مانده به سال نو، هم‌چنان در خواب زمستانی است و شهرداری طالبان و ریاست اطلاعات و فرهنگ آن‌ها هیچ اقدامی برای تجلیل از نوروز نکرده‌است.

باشندگان مزار شریف می‌گویند که مسولان محلی طالبان در بلخ امسال حتا برای پاک کاری روضه‌ی منسوب به حضرت علی نیز اقدامی نکرده‌اند.

عبدالاحد، باشنده مزار شریف به آمو گفت: «ولایت بلخ مثل سابق نیست و مثل گذشته  نیست که شهر به استقبال بهار برود.»

در سال‌های مزار شریف همه ساله با نزدیک شدن نوروز شاهد بازسازی روضه برای رسیدن بهار بودند.

اما مدتی است که این زیارت‌گاهِ خاص و عام، دیگر مورد توجه حاکمان شهر نیست و بخشی از زیارت با خطر تخریب مواجه شده است.

نعمت‌الله یکی از شهروندان شهر مزار شریف که به روضه مبارک آمده می‌گوید: «در سال‌های قبل زیارت حضرت علی بازسازی می‌شد، ولی امسال هیچ آمادگی برای بازسازی آن گرفته نشده است.»

سید ظاهر عادلی عضو مسلکی آبدات تاریخی ریاست اطلاعات و فرهنگ بلخ می‌گوید کار بازسازی روضه از سوی شرکت انکشاف ملی توسط حکومت پیشین آغاز شده بود، اما با فروپاشی نظام، این روند تکمیل نشد و اکنون بسیاری از بخش‌های آن با خطر تخریب روبرو اند.

نوروز بزرگ‌ترین جشن مشترک مردم افغانستان است. همه ساله مردم برای تجلیل نوروز از سراسر افغانستان به مزار شریف می آیند تا در میله‌ی «گل سرخ» و مراسم «جهنده بالا» شرکت کنند. اما دو سال است که طالبان این روز را از تقویم رسمی‌شان حذف کرده‌اند و نوروز در خانه‌ی خودش به بیگانه شده است.