افغانستان

زندگی سخت کارگران در روزهای برفی پایتخت

بارش برف در همه جا دوست داشتنی است، اما تاثیر آن بر همگان یک‌سان نیست. کارگران زیادی در شهر کابل زندگی می‌کنند و افراد و خانواده‌های بی‌شماری هستند که ساعت‌ها در کنار جاده‌های کابل در هوای خشک و سرد برای پیدا کردن چند افغانی انتظار می‌کشند.

شماری از شهروندان کارگر و نیازمند می‌گویند که برف‌باری، زندگی آنان را دشوارتر می‌سازد.

نجیب‌الله یکی از دست‌فروشان کنار جاده است که وسایل چوبی دست‌ساخت خودش را به فروش می‌رساند.

وی می‌گويد که شب‌ها در خانه با خانم و دو پسر کوچکش از چوب اشیایی می‌سازد و از طرف روز آنها را می‌فروشد.

به گفته‌ی نجیب، وسایل دست ساخته‌اش بی‌ارزش است و روزانه ۳۰ تا ۸۰ هشتاد افغانی کار می‌کند.

وی می‌گوید که کار کردن کنار جاده سخت است و روزهای برف‌باری سخت‌تر  می‌شود .به گفته‌ی نجیب‌الله در روزهای برفی حتا ۱۰ افغاني هم نمی‌شود کار کرد.

نجیب‌لله قبلن در وزارت امور زنان کار می‌کرد و حالا وظیفه‌اش را از دست داده و می‌گوید مجبور است برای تهیه‌ی نفقه‌ی خانواده‌اش کار کند.

به گفته‌ی او، در یکی از انفجارهای کابل شنوایی یک گوش خود را از دست داده‌است. او نمی‌تواند در بین مردم کار نماید و حالا مجبور است در کنار جاده به تنهایی کار کند.
محمد ندیم نیز در شهر کابل کراچی دارد و در روزهای برفی در پایتخت، از صبح تا شب فروش ندارد.

او می‌گوید: «با آنکه در برف و باران تر می‌شود و خُنک می‌خورم؛ اما فکر نان و گرسنگی کودکانم سخت تر از خنک خوردن و تر شدن لباس‌هایم است.»

زمستان امسال و برف‌باری، مانند سال‌های گذشته نیست و شدیدتر است.

برخلاف سال‌های گذشته، هیچ کسی را در حال بازی با برف و خوش‌حالی نمی‌توان یافت و قصه‌های زیادی از دشواری زندگی مردم در این روزها شنیده می‌شود.

افغانستان امسال یکی از سردترین زمستان‌های یک دهه‌ی گذشته را تجربه می‌کند.

وزارت مبارزه با حوادث طبیعی طالبان گفته‌است که در زمستان امسال از اثر سردی هوا، ده‌ها تن  و صدها راس مواشی در ولایت‌های گوناگون کشور تلف شده‌است.

هم‌زمان با این، شماری از کشاورزان از برف‌باری امسال خوش‌حال هستند و فرارسیدن بهار آینده را پر ثمر وحاصل‌خیز می‌دانند.

آنها ریزش برف و باران را در افزایش فرآورده‌های کشاورزی سودمند می‌دانند.

میرویس حاجی‌زاده؛ معاون اتاق زراعت و مال‌داری می‌گوید که کشاورزان ما بیش‌تر از همه چیز، احتیاج به آب دارند. اگر افغانستان دست‌رسی خوبی به آب داشته باشد، به همان پیمانه کشت و زراعت رشد می‌کند.

این درحالی است که شماری از سازمان‌های جهانی، پیش از آغاز زمستان درباره‌ی احتمالِ وقوع بحران‌های گوناگون انسانی در افغانستان هشدار داده بودند.