حوزه‌ی آمو

ادامه نگرانی مقامات آسیای میانه از اوضاع افغانستان

رئیس جمهوری ازبیکستان، در دیدار با رئیس شورای اروپا درباره‌ی اوضاع افغانستان ابراز نگرانی کرد.

تاشکند روز جمعه میزبان شارل میشل، رئیس شورای اروپا بود. این دیپلومات اروپایی در دیدار با رئیس جمهور‌ی ازبیکستان درباره‌ی وضعیت افغانستان گفت‌وگو کرد.

در آگهی‌نامه‌ی مشترک رئیس جمهور‌ی ازبیکستان و رئیس شورای اروپا بر جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به‌منبعی برای تهدید در منطقه و جهان، تأکید شده‌است.

در بخشی از این آگهی‌نامه آمده‌است: «در این زمینه، طرفین بر لزوم جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به‌منبع تهدید دایمی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کردند.»

دو طرف در ادامه‌ی این آگهی‌نامه، از وضعیت بشری در افغانستان با نزدیک شدن فصل زمستان ابراز نگرانی کرده و بر لزوم کمک‌های بشری به‌شهروندان افغانستان تأکید کردند.

در همین حال، تحلیل‌گران سیاسی باورمند اند که کشورهای آسیای میانه، از حضور گسترده‌ی هراس‌افگنان در افغانستان نگران استند و این گروه‌ها مرزهای آن کشورها را با خطر جدی روبه‌رو کرده‌اند.

شفیق‌الله شفیق، تحلیل‌گر مسایل سیاسی می‌گوید: «نگرانی کشورهای آسیای میانه، به‌دلیل حضور گسترده‌ی گروه‌های هراس افگنی در افغانستان است و این نگرانی موجه است؛ زیرا مرزهای آن‌ها با خطر جدی روبه‌رو است.»

از سوی دیگر نثار احمد شیرزی، آگاه مسایل سیاسی، برگزاری این نشست‌ها را در بهبود وضعیت افغانستان مؤثر نمی‌داند.

شیرزی تأکید می‌کند: «طالبان آله‌ی دست قدرت‌های بزرگ هستند. از طرفی اختلافات شدید میان مقامات طالبان سبب شده‌است که کشورهای جهان نتوانند بالای آن‌ها اعتماد کنند؛ از همین جهت بیش‌تر کشورها تنها به ابراز نگرانی اکتفا می‌کنند.»

شوکت میرضیایف، رئیس جمهور‌ی ازبیکستان در این دیدار هم‌چنین بر سرعت بخشیدن پروژه‌های بزرگ منطقه‌ای، به‌ویژه راه آهن افغانستان- ترانس که ازبیکستان را از راه افغانستان به‌پاکستان وصل می‌کند، تأکید کرده‌است.

پیش از این نیز رئیس جمهوری تاجیکستان از حضور گروه‌های هراس‌افگن در خاک افغانستان ابراز نگرانی کرده ‌بود.

امام علی رحمان، گفته‌است که برای جلوگیری از ورود هراس افگنان به‌خاک تاجیکستان، پاس‌گاه‌های امنیتی را در مرز مشترک افغانستان و تاجیکستان افزایش خواهد داد.