ایالات متحده مهاجرت

ولکر تورک خواهان بررسی افزایش مرگ مهاجران در بازداشتگاه‌های امریکا شد

ولکر تورک کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد

ولکر تورک، کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد، خواهان انجام یک بررسی مستقل درباره «افزایش چشمگیر» مرگ مهاجران در بازداشتگاه‌های اداره مهاجرت امریکا شده است.

آقار تورک روز جمعه در بیانیه‌ای نسبت به نبود شفافیت درباره این مرگ‌ومیرها ابراز نگرانی کرد. بر اساس آمار دولت امریکا، از آغاز سال جاری تاکنون دست‌کم ۱۹ مهاجر در این بازداشتگاه‌ها جان باخته‌اند.

او گفت: «عاملان نقض قانون باید پاسخ‌گو باشند و حقوق خانواده‌های قربانیان برای آگاهی از حقیقت، دسترسی به عدالت، دریافت جبران خسارت و تضمین جلوگیری از تکرار چنین رویدادهایی باید رعایت شود.»

به گفته سازمان ملل، شمار مرگ‌ومیرها در بازداشتگاه‌های مهاجرتی در دوره دوم ریاست‌جمهوری دونالد ترمپ افزایش یافته است. گروه‌های مدافع حقوق بشر و وکلای امور مهاجرت، این وضعیت را نتیجه بی‌توجهی نظام‌مند، شرایط غیرانسانی و بدرفتاری در این مراکز می‌دانند.

دولت ترمپ در چارچوب برنامه اخراج گسترده مهاجران، در پی گسترش سریع شبکه بازداشتگاه‌های مهاجرتی، از جمله مراکزی است که توسط شرکت‌های خصوصی اداره می‌شوند.

دونالد ترمپ نیز روز جمعه در شبکه‌های اجتماعی نوشت که دولت او «بالاترین میانگین روزانه بازداشت توسط اداره مهاجرت و گمرک و اداره گمرک و حفاظت مرزی، از جمله بازداشت افراد دارای حکم نهایی اخراج، را در مقایسه با هر رئیس‌جمهور دیگری» ثبت کرده است.

مرگ گزارش‌شده ماموکا آرتمالادزه، شهروند گرجستان، در چهارم جون در یک بازداشتگاه در ایالت لوئیزیانا، شمار جان‌باختگان امسال را به ۱۹ تن رساند. این رقم در سال گذشته ۳۳ تن و در سال ۲۰۲۴، ۱۱ تن گزارش شده بود.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز در گزارشی که اوایل ماه جاری منتشر کرد، اعلام کرد نرخ مرگ‌ومیر در بازداشتگاه‌های اداره مهاجرت امریکا به بالاترین سطح خود در بیش از یک دهه گذشته رسیده و از زمان آغاز دوره دوم ریاست‌جمهوری ترامپ بیش از دو برابر شده است.

این سازمان همچنین گفته است که ۵۲ تنی که در دوره دوم ریاست‌جمهوری ترمپ در بازداشت جان باخته‌اند، بین ۱۹ تا ۷۵ سال سن داشته و از ۲۰ ملیت مختلف بوده‌اند.

کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین به گزارش‌هایی درباره «استفاده نگران‌کننده از زور» در این بازداشتگاه‌ها اشاره کرد و گفت پنج مورد از مرگ‌های ثبت‌شده در سال ۲۰۲۶ به‌عنوان خودکشی ثبت شده‌اند.

او همچنین نسبت به استفاده از سلول انفرادی ابراز نگرانی کرد؛ اقدامی که با افزایش خطر خودکشی همراه است و از نگاه سازمان ملل، نگهداری افراد در سلول انفرادی برای بیش از ۱۵ روز می‌تواند مصداق شکنجه باشد.

تورک تأکید کرد: «مجموع این عوامل آسیب‌پذیری افراد را افزایش می‌دهد و نگرانی‌های جدی را درباره این موضوع ایجاد می‌کند که آیا می‌شد از برخی از این مرگ‌ها در بازداشتگاه‌های اداره مهاجرت امریکا جلوگیری کرد یا نه.»