مهاجرت

ایران ۱۶۴ زندانی کشور را به طالبان تحویل داد

عکس از زندانیان آزاد شده کشور از ایران

مقام‌های قضایی ایران گفته‌اند که ۱۶۴ زندانی افغانستان از زندان‌های این کشور به کشورشان منتقل شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس ایران، علیرضا سرحدی، دادستان شهرستان هیرمند، گفته است این افراد در چارچوب یازدهمین مرحله اجرای موافقت‌نامه انتقال محکومان میان ایران و طالبان، از طریق مرز میلک روز سه‌شنبه به طالبان تحویل داده شدند.

به گفته او، این زندانیان پیش‌تر در زندان‌های شش ولایت ایران، از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کرمان، بوشهر و خوزستان دوران محکومیت خود را سپری می‌کردند.

دادستان هیرمند افزوده است که این روند با هماهنگی نهادهای قضایی، امنیتی و اجرایی دو طرف انجام شده و هدف آن، فراهم‌سازی امکان ادامه دوران محکومیت زندانیان در کشور متبوع‌شان عنوان شده است.

در مورد اتهام‌های این زندانیان توضیحی داده نشده است.

بر بنیاد آمارهای پیشین مقام‌های ایرانی، هزاران شهروند افغانستان به دلایل مختلف، از جمله جرایم مرتبط با مواد مخدر، ورود و اقامت غیرقانونی و سایر جرایم، در زندان‌های ایران نگهداری می‌شوند.

در سال‌های اخیر، موضوع انتقال زندانیان کشور از ایران یکی از محورهای گفت‌وگو میان مقام‌های دو طرف بوده و طالبان نیز پس از بازگشت به قدرت، بارها خواستار تسریع این روند شده‌اند.