سیاست

واکنش‌ها به سفر طالبان به بروکسل: دیدار با هیئت طالبان «شرم بزرگی» برای اتحادیه اروپا است

عکس از مقر اتحادیه اروپا در بروکسل و گرفته شده از سایت این اتحادیه

در پی سفر هیئت طالبان به بروکسل به هدف اشتراک در یک نشست درباره اخراج مهاجران، شماری از فعالان و پژوهشگران عرصه حقوق بشر و برخی از گروه‌های مدافع حقوق زنان گفته‌اند که دیدار با هیئت طالبان در بروکسل «شرم بزرگی» برای اتحادیه اروپا است.

فرشته عباسی، پژوهشگر بخش افغانستان و آسیای جنوبی دیدبان حقوق بشر، گفته است که این یک «ریاکاری آشکار است» که از یک‌سو «جنایات طالبان» را محکوم کنند و از سوی دیگر به آنان چنین پرستیژی بدهند.

او در اکس نوشته است: «شرم بزرگی برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که امروز با طالبان دیدار کردند تا در مورد کنترول مهاجرت بحث کنند. این یک ریاکاری آشکار است که از یک‌سو جنایات طالبان را محکوم کنند و از سوی دیگر به آنان چنین پرستیژ بدهند و از سوی دیگر با توافقاتی موافقت کنند.»

در همین حال «انجمن رهبران زنان افغان» در واکنش به این اقدام اتحادیه اروپا در اعلامیه‌ای گفته است که تعامل با طالبان نباید «آزار و اذیت جنسیتی و آپارتاید جنسیتی» را عادی‌سازی کند.

این انجمن زنان تاکید کرده است که اتحادیه اروپا باید پاسخگویی را در اولویت قرار دهد، شرایط حقوق بشر را به روشنی تعیین کند و اطمینان حاصل کند که زنان و جامعه مدنی افغانستان در میز مذاکره حضور دارند.

با این حال کلودیو فرانکاویلا، معاون مدیر امور اتحادیه اروپا در دیدبان حقوق بشر، با انتقاد از ادعای اتحادیه اروپا مبنی بر «فنی» بودند نشستی در بروکسل با حضور هیئت طالبان، به گونه کنایه‌آمیز بیانیه عضو هیئت طالبان را در اکس بازنشر کرده است.

پیش از این عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان،دستور کار این نشست را گسترده‌تر توصیف کرد و گفت که موضوعاتی چون حضور احتمالی خدمات قنسولی افغانستان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ازسرگیری خدمات قنسولی برای شهروندان افغانستان و اقدام‌های اعتمادساز نیز در این گفت‌وگوها مطرح شده است.

آقای بلخی گفته است: «این نشست امید به ایجاد حرکت مثبت برای حفاظت از حقوق قنسولی افغان‌های مقیم خارج از کشور را افزایش داد.»

این بیانیه را ذاکر جلالی، عضو این هیئت طالبان و رئيس دوم سیاسی وزارت خارجه آنان، در اکس نیز نشر کرده است.

این در حالی است که هیئت پنج‌نفره طالبان به رهبری سخنگوی وزارت خارجه آنان، روز سه‌شنبه در یک سفر یک روزه به دعوت کمیسیون اروپا به بروکسل رفت؛ نشستی که به گفته سخنگوی این کمسیون، متمرکز بر چگونگی اخراج مهاجران افغانستان محکوم به «جرایم» و در سطح «فنی» بوده است.

این سفر هرچند برای یک روز انجام شد و ویزه صادرشده به اعضای هیئت طالبان محدود بود؛ اما با واکنش‌های گسترده‌ای در میان اعضای پارلمان اروپا، فعالان و مدافعان حقوق بشر روبه‌رو شده است.

پیش از این هانا نیومن، عضو پارلمان اروپا، در واکنش به این نشست با حضور هیئت طالبان، هشدار داد که هرگونه دعوت، صدور ویزه و برگزاری نشست رسمی با طالبان پیام سیاسی مشخصی دارد و می‌تواند به مشروعیت‌بخشی آنان منجر شود.

خانم نیومن روز سه‌شنبه، در شبکه اکس گفت: «هر دعوت، هر ویزه و هر نشست رسمی یک سیگنال سیاسی می‌فرستد. طالبان به دنبال بحث‌های فنی نیستند، بلکه به دنبال مشروعیت هستند.»

در این میان ریچارد بنت، گزارشگر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان، این دعوت و گفتگو با طالبان درباره اخراج مهاجران افغانستان، را «توهین به افغان‌ها، به‌ویژه زنان» عنوان کرده است.

او در واکنش‌ به اخراج اجباری مهاجران افغانستان از کشورهای اروپایی پیش از این گفت که «افغان‌ها نباید به شرایط ناامن بازگردانده شوند».