دونالد ترمپ، رئيس جمهور ایالات متحده، گفته است که درباره توافق با ایران برای پایان دادن به جنگ «تصمیم نهایی» خواهد گرفت.
این در حالی است که اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته است که هنوز «تفاهم نهایی نشده است».
ترمپ پیش از این در پستی در شبکه اجتماعی «تروت سوشیال» خود گفت که «محاصره دریایی» در منطقه برداشته خواهد شد و مجموعهای از خواستههای واشنگتن در ارتباط با ایران و تنگه هرمز را تشریح کرده است.
رئيس جمهور ایالات متحده در این پیام تأکید کرد که ایران باید بپذیرد «هرگز سلاح یا بمب هستهای نخواهد داشت» و افزود که تنگه هرمز باید «فوراً و بدون هیچگونه عوارض» برای تردد نامحدود کشتیها در هر دو جهت باز شود.
او همچنین گفت که تمامی ماینهای احتمالی در این مسیر باید پاکسازی شود و مدعی شد که بخشی از این اقدامها پیشتر توسط نیروهای امریکایی انجام شده است و ایران باید عملیات باقیمانده پاکسازی یا خنثیسازی را نیز تکمیل کند.
ترمپ در ادامه پیام خود افزود که کشتیهایی که به دلیل وضعیت امنیتی در منطقه متوقف شدهاند، میتوانند روند بازگشت به مسیر عادی را آغاز کنند. او این وضعیت را «محاصره دریایی شگفتانگیز و بیسابقه» توصیف کرد که اکنون قرار است برداشته شود.
او همچنین در بخش دیگری از پیام خود به موضوع مواد هستهای اشاره کرد و افزود این مواد که در تأسیسات هدف حملههای گذشته قرار داشتند، باید با همکاری ایالات متحده، ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی استخراج و نابود شوند.
