پاکستان و قطر در یک بیانیه مشترک گفتهاند که در نخستین دور مذاکرات میان ایالات متحده و ایران که روز گذشته در شهر بورگناشتوک سوئيس برگزار شد، پیشرفتهای دلگرمکنندهای، از جمله ایجاد سازوکاری برای ادامه مذاکرات فنی، حاصل شده است.
بر اساس این بیانیه مشترک که از سوی وزارت خارجه پاکستان نشر شده، طرفها بر بنیاد تفاهمنامه اسلامآباد، با تشکیل یک «کمیته عالیرتبه» موافقت کردند که مسئول نظارت سیاسی بر روند میانجیگری خواهد بود. مذاکرهکنندگان ارشد بهطور منظم به این کمیته گزارش خواهند داد و گروههای کاری متمرکز بر موضوعات هستهای، تحریمها و همچنین یک گروه نظارت و حل اختلاف را هدایت خواهند کرد تا اجرای مؤثر یادداشت تفاهم و سایر مسائل تضمین شود.
کمیته عالیرتبه بر سر یک نقشه راه برای دستیابی به توافق نهایی ظرف ۶۰ روز توافق کرده است؛ اقدامی که زمینه را برای آغاز فوری مذاکرات فنی بیشتر فراهم میکند. همچنین، برای دورهای که در بند ۵ یادداشت تفاهم ذکر شده، یک خط ارتباطی میان طرفها ایجاد شده است تا از بروز رویدادها و سوءتفاهمها جلوگیری شود و عبور ایمن کشتیهای تجاری از تنگه هرمز تضمین شود.
علاوه بر این، تهران و واشنگتن با ایجاد یک «مرکز کاهش تنش» میان خود و لبنان، با تسهیلگری میانجیها، موافقت کردند تا پایبندی به توقف عملیات نظامی در لبنان مطابق با یادداشت تفاهم اسلامآباد تضمین شود. مذاکرات فنی درباره همه موضوعات تا پایان هفته در اقامتگاه شهر بورگناشتوک سوئیس ادامه خواهد یافت.
بر اساس این تفاهم، طرفهای میانجی از جمله پاکستان و قطر به تلاشهای خود ادامه خواهند داد تا اطمینان حاصل شود که مذاکرات در فضایی سازنده دنبال شده و به توافق نهایی منجر شود.
در بیانیه مشترک دولت قطر و پاکستان از ایالات متحده امریکا و ایران به دلیل پایبندی مستمرشان به دیپلوماسی و حلوفصل مسالمتآمیز اختلافات، قدردانی کردهاند.
گفتنی است که این مذاکرات روز گذشته در سوئیس با میانجیگری پاکستان و قطر آغاز شد و قرار است تا حداکثر ۶۰ روز به نتیجه نهایی برسد و در پایان توافق برای صلح دائمی میان ایالات متحده و ایران امضا شود.
پیش از این دونالد ترمپ هشدار داد که اگر هیئت ایرانی در این مذاکرات به توافقی نرسد، ایالات متحده حملههایش بر ایران را از سر خواهد گرفت، اما خاطرنشان ساخت که امکان تمدید زمان این مذاکرات با توافق دو طرف ممکن است.
محمد باقر قالیباف، رئيس مجلس ایران و جیدی ونس، معاون رئيس جمهور امریکا، رهبری هیئتهای مذاکرهکننده دو طرف را به عهده دارند و عاصم منیر، رئیس ستاد ارتش پاکستان نیز در این مذاکرات حضور دارد.
