دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، که در حال حاضر در سفری در چین به سر میبرد، گفته است که فکر نمیکند برای پایان دادن به جنگ با ایران به کمک چین نیاز داشته باشد.
این سخنان او در حالی مطرح میشوند که امیدها برای یک توافق صلح پایدار کاهش یافته و تهران کنترول خود را بر تنگه هرمز افزایش داده است.
پیش از یک نشست مهم در پکن، ترمپ به خبرنگاران گفت که فکر نمیکند برای حل این درگیری که همچنان ترافیک دریایی را که معمولاً یک پنجم از عرضه نفت جهان را تأمین میکند، مسدود کرده است، نیازی به جلب نظر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، داشته باشد.
اوافزود: «فکر نمیکنم ما به هیچ کمکی در مورد ایران نیاز داشته باشیم. ما به هر طریقی، چه مسالمتآمیز و چه غیر مسالمتآمیز، در آن پیروز خواهیم شد.»
با این حال، بیش از یک ماه پس از اجرای آتشبس شکننده، دو طرف هیچ پیشرفتی در توافق برای پایان دادن به خصومتها نداشتهاند.
در همین حال، به گفته منابع آگاه، به نظر میرسد ایران کنترول خود بر تنگه هرمز را تقویت کرده و با عراق و پاکستان برای انتقال نفت و گاز طبیعی مایع از منطقه قرارداد بسته است.
منابع به خبرگزاری رویترز گفته اند کشورهای دیگر نیز در حال بررسی قراردادهای مشابه هستند؛ اقدامی که میتواند کنترول تهران بر این آبراه را به صورت دائمیتر عادی کند.
دولت ترمپ روز سهشنبه اعلام کرد که مقامهای ارشد ایالات متحده و چین ماه گذشته توافق کردهاند که هیچ کشوری نباید بتواند از تردد در منطقه عوارض دریافت کند، تا پیش از اجلاس، اجماعی در مورد این موضوع ایجاد شود.
چین که روابط خود را با ایران حفظ کرده و همچنان خریدار اصلی نفت ایران است، این توصیف را رد نکرده است.
قرار است ترمپ در نشستهایی که در روزهای پنجشنبه و جمعه برنامهریزی شده است، در مورد جنگ با شی جینپینگ صحبت کند و انتظار میرود چین را تشویق کند تا تهران را متقاعد کند که برای پایان دادن به درگیری با واشنگتن به توافق برسد.
خواستههای ایالات متحده شامل پایان دادن به برنامه هستهای ایران و برداشتن کنترول آن بر تنگه است. ایران با خواستههای خود، از جمله جبران خسارات جنگی، لغو محاصره اقتصادی توسط امریکا و پایان جنگ در تمام جبههها، از جمله لبنان، جایی که اسرائیل، متحد امریکا، در حال جنگ با شبهنظامیان حزبالله تحت حمایت ایران است، پاسخ داده است.
