غرب آسیا

امریکا برای دو روز متوالی سیریک و جزیره قشم ایران را بمباران کرد

عکس از سنتکام

پس از حمله پهپادی به یک کشتی تجاری در نزدیکی تنگه هرمز، ایالات متحده برای دومین روز متوالی شهر سیریک، بندر لنگه و جزیره قشم ایران را هدف قرار داده است.

آژیر حمله هوایی در بحرین نیز به صدا درآمده است؛ در حالی که ارتش کویت می‌گوید پدافند هوایی این کشور در حال مقابله با «تهدیدات موشکی و پهپادی خصمانه» است.

ایران تنگه هرمز را «به عنوان اهرمی» برای جلوگیری از حمله‌های مکرر امریکا می‌بیند.

عباس اصلانی، تحلیلگر سیاسی ساکن تهران، گفته است که ایران به روشنی اعلام کرده است که نمی‌تواند «اهرم راهبردی» خود در تنگه هرمز را رها کند؛ چون این امر این کشور را در معرض حمله‌های بیش‌تر قرار می‌دهد.

اصلانی به الجزیره گفت: «ایران [تنگه هرمز] را به عنوان اهرمی… برای جلوگیری از تکرار هرگونه دور جدید تجاوز علیه کشور می‌بیند.»

او افزود: «دولت ترمپ در تلاش است تا وضعیت در آبراه کلیدی خلیج فارس را با زور تغییر دهد؛ چیزی که برای تهران غیرقابل قبول است.»

در همین حال اسرائیل یک روز پس از امضای توافق‌نامه با دولت لبنان برای پایان دادن به درگیری‌ها، جنوب لبنان را بمباران کرده که در آن دست‌کم یک تن کشته شده است.

جوزف عون، رئیس جمهور لبنان، از ترمپ خواسته است تا به جلوگیری از نقض اسرائیل کمک کند؛ چون حزب‌الله توافق‌نامه با اسرائیل را رد کرده و آن را «تسلیم حاکمیت» توصیف می‌کند.

این حمله‌ها در حالی صورت می‌‌گیرند که تهران و واشنگتن در اوایل هفته گذشته در سوئيس مرحله اول مذاکرات خود را در چارچوب یک تفاهم برای کاهش تنش و پایان درگیری برگزار کردند.