افغانستان

منابع: طالبان صدها سه‌چرخه مسافربری را از مرکز شهر هرات جمع‌آوری کردند

منابع از ولایت هرات می‌گویند که طالبان در مدیریت ترافیک این ولایت، در روزهای گذشته صدها سه‌چرخه مسافربری دارای مجوز و بدون مجوز را از مرکز شهر گردآوری کرده‌اند.

با آن‌که مقام‌های طالبان در هرات بر حفظ نظم شهری تأکید دارند، مالکان سه‌چرخه‌ها می‌گویند این تصمیم بدون در نظر گرفتن شغل بدیل، نان را از سفره‌های آنان می‌گیرد.

عبدالله، مالک سه‌چرخه می‌گوید: «همه مالکان سه‌چرخه بیکار می‌شوند. کار اصلاً وجود ندارد. افرادی که از صنف دوازدهم و چهاردهم فارغ شده‌اند، حالا سه‌چرخه دارند و بعد از این حتی برای آن‌ها هم کاری پیدا نمی‌شود.»

در همین حال، شماری از باشندگان هرات می‌گویند سه‌چرخه‌ها در بخش ترانسپورت شهری سهولت‌هایی را ایجاد کرده‌اند.

آنان از اداره ترافیک طالبان می‌خواهند که به سه‌چرخه‌های دارای مجوز اجازه رفت‌وآمد بدهد.

امین‌الله، باشنده هرات افزود: «از ترافیک می‌خواهیم به اندازه ظرفیت شهر، مثلاً پنج یا ده هزار سه‌چرخه را اجازه بدهند و همچنان برای افرادی که بیکار می‌شوند، زمینه کار فراهم شود.»

پیش از این نیز، نبود یک سیاست روشن و پایدار در بخش ترانسپورت شهری بارها سبب سردرگمی مردم و رانندگان شده است.

مردم می‌گویند که تصمیم‌های مقطعی بدون برنامه‌ریزی و در نظر گرفتن پیامدهای اقتصادی آن اجرا می‌شوند و می‌توانند فشار معیشتی بر صدها خانواده را افزایش دهد و چالش نظم شهری را به یک بحران اجتماعی بدل کند.