مهاجرت

پزشکان بدون مرز: ترس از اخراج عواقب مرگباری را برای مهاجران افغانستان در پاکستان به همراه دارد

عکس از سازمان پزشکان بدون مرز

سازمان پزشکان بدون مرز در گزارش تازه‌ای گفته است که ترس از اخراج اجباری، عواقب مرگباری را برای مهاجران افغانستان در پاکستان به همراه دارد.

این سازمان تاکید کرده است، کارزاری را که پولیس پاکستان برای اخراج اجبای مهاجران افغانستان در این کشور راه انداخته، این مهاجران را بین درخواست مراقبت پزشکی و خطر بازداشت سرگردان کرده است.

در این گزارش به نقل از یک راننده ریکشا روایت شده که در یکی از شب‌های ماه نومبر، این راننده به دنبال التماس ناامیدانه بود و می‌گفت: «همسرم در حال زایمان است. می‌توانید او را به شفاخانه ببرید؟ اگر خانه‌ مان را ترک کنیم، پولیس ما را بازداشت خواهد کرد. لطفا به ما کمک کنید.»

در این گزارش آمده که در آن سوی دروازه، یک زوج پناهنده افغانستان ایستاده بودند که زن در حال زایمان بود. به دلیل اخراج گسترده مهاجران از پاکستان، این زوج از ترک خانه خود، حتی برای مراقبت‌های پزشکی فوری، می‌ترسیدند. خانواده با گزینه غیرقابل تصوری روبه‌رو بودند؛ زایمان بدون حمایت، در انزوا و تحت استرس شدید.

سازمان پزشکان بدون مرز گفته است که خانواده‌های مهاجر افغانستان مجبورند بین زندگی در ترس از اخراج و خطر پس از بازگشت، یکی را انتخاب کنند. پاکستان باید اطمینان حاصل کند که هیچ‌کس مجبور به بازگشت به شرایط آسیب‌دیده نمی‌شود. «ایمنی، عزت و انسانیت» اختیاری نیستند.

این سازمان تاکید کرده که اخراج گسترده مهاجران افغانستان از پاکستان به یک بحران فاجعه‌بار انسانی تبدیل شده و رنج یک جامعه آسیب‌پذیر را عمیق‌تر کرده است. این اخراج‌ها بسیاری از مهاجران را بدون سرپناه در اردوگاه‌های نگه‌داری با امکانات، مراقبت‌های بهداشتی یا وسایل بقا کم یا بدون امکانات رها می‌کند.

به گفته این سازمان، ترس از دستگیری و بازداشت مانع از مراجعه بسیاری از مهاجران به پزشک می‌شود. این ترس منجر به سقط جنین ناشی از حالت‌های اضطراری، بیماری‌های درمان نشده و امتناع از مراقبت‌های پزشکی به دلیل کمبود مدارک می‌شود.

در گزارش این سازمان بر بنیاد گزارش اخیر سالانه کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهجویان، افزوده شده که تا اکتوبر ۲۰۲۵ میلادی، تخمین زده می‌شود که بیش از ۲.۱۸ میلیون مهاجر افغانستان در پاکستان زندگی می‌کنند و بسیاری از آن‌ها یا در پاکستان متولد شده‌اند یا بیشتر عمر خود را در این کشور گذرانده‌اند. با این حال، در نومبر ۲۰۲۳میلادی، دولت پاکستان اجرای طرح بازگشت غیرقانونی خارجی‌ها را آغاز کرد که در درجه اول بر جمعیت بزرگ پناهندگان افغانستان تأثیر گذاشت.

این سازمان افزوده که اخراج‌ها از سپتمبر ۲۰۲۵ میلادی، همزمان با فرا رسیدن زمستان، که وضعیت مهاجران افغانستان را به شدت بدتر کرده است، افزایش یافته است. این سیاست اکنون بدون هیچ تبعیضی، بازگشت همه مردم افغانستان را، صرف نظر از وضعیت آن‌ها در پاکستان، اجباری می‌کند.