کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران گفته است که در یک روز گذشته (دوشنبه، ۱۵ جدی) پاکستان و ایران ۱۸۰۸ مهاجر کشور را اخراج کردهاند.
به گفته این کمیسیون از این میان ۱۲۱۰ مهاجر از پاکستان و ۵۹۸ تن دیگر از ایران به گونه اجباری و اختیاری اخراج شدهاند.
گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاههای مرزی تورخم، سپین بولدک، پل ابریشم و اسلام قلعه به افغانستان برگشتهاند.
این در حالی است که پاکستان و ایران در یک روز پیش از این نیز ۴۵۲۰ مهاجر کشور را اخراج کردند؛ اخراجهای که اکثر آنها به گونه اجباری بوده است.
ملل متحد پیش از این گفت که در سال ۲۰۲۵ بیش از ۲.۶ میلیون تن، عمدتاً از ایران و پاکستان، به کشور بازگردانده شدهاند. به گفته این سازمان، این روند فشارهای زیادی بر منابع محدود افغانستان وارد کرده است.
پاکستان همچنین به تازگی بازداشت مهاجران افغانستان را نیز افزایش داده است. برخی مهاجران پیش از این به آمو گفتند که با رفتار نامناسب از سوی پولیس پاکستان روبهرو هستند.
نهادهای بینالمللی بارها هشدار دادهاند که بسیاری از بازگشتکنندگان بدون امکانات کافی و در شرایطی دشوار به کشور باز میگردند و نبود زیرساختهای لازم، خطر فقر، آوارگی دوباره و بحرانهای انسانی را افزایش میدهد.
