در ادمه اخراج مهاجران، آمارهای کمیسیون طالبان برای پناهجویان نشان میدهد که در یک روز گذشته بیش از ۲۰۰۰ تن از پاکستان به کشور بازگشتهاند.
به گفته این کمیسیون، این افراد از طریق گذرگاههای تورخم، سپین بولدک و بهرامچه وارد کشور شدهاند.
در همین مدت ۲۸۴ تن از طریق اسلامقلعه و راه ابریشم از ایران، وارد افغانستان شدهاند.
این در حالی است که ملل متحد گفته است که در سال ۲۰۲۵ بیش از ۲.۶ میلیون تن، عمدتاً از ایران و پاکستان، به کشور بازگردانده شدهاند. به گفته ملل متحد، این روند فشارهای زیادی بر منابع محدود افغانستان وارد کرده است.
پاکستان همچنین به تازگی بازداشت مهاجران افغانستان را نیز افزایش داده است. برخی مهاجران به آمو گفتهاند که با رفتار نامناسب از سوی پولیس پاکستان روبهرو هستند
نهادهای بینالمللی بارها هشدار دادهاند که بسیاری از بازگشتکنندگان بدون امکانات کافی و در شرایطی دشوار به کشور بازمیگردند و نبود زیرساختهای لازم، خطر فقر، آوارگی دوباره و بحرانهای انسانی را افزایش میدهد.
