مهاجرت

آلمان ۱۴۱ پناه‌جوی افغانستان از پاکستان را انتقال داد

وزارت داخله آلمان تأیید کرده است که ۱۴۱ پناهجوی افغانستان در یک پرواز چارتر از پاکستان به آلمان منتقل شده‌اند.

به گزارش دویچه‌وله، این پرواز روز دوشنبه (۱ جدی) از اسلام‌آباد به میدان هوایی هانوفر انجام شده است.

به گفته یک سخنگوی وزارت داخله آلمان، این افراد پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، از سوی حکومت ائتلافی پیشین آلمان وعده پذیرش دریافت کرده بودند و اکنون به ایالت نیدرزاکسن منتقل شده‌اند.

قرار است این پناهجویان در مرحله بعد میان ایالت‌های مختلف آلمان تقسیم شوند.

بر اساس معلومات وزارت داخله آلمان، ۱۲۳ تن از افراد منتقل‌شده شامل برنامه پذیرش فدرال و ۱۸ تن دیگر کارمندان محلی پیشین نهادهای آلمانی هستند.

این گروه‌ها پس از سال ۲۰۲۱ و به دلیل نگرانی‌های امنیتی، ناچار به ترک افغانستان شده و طی بیش از چهار سال در پاکستان در انتظار انتقال به آلمان به‌سر می‌بردند.

پاکستان تا پایان سال میلادی جاری برای تکمیل روند پذیرش این افراد مهلت داده و هشدار داده است که پس از آن، احتمال اخراج کسانی که هنوز به کشور سوم منتقل نشده‌اند وجود دارد.

طالبان در ماه اگست ۲۰۲۱ کابل را تصرف کردند و پس از آن، حکومت فدرال آلمان وعده داد که کارمندان محلی پیشین نهادهای آلمانی و شهروندان افغانستان را که به دلیل فعالیت‌های گذشته‌شان در حوزه‌هایی مانند خبرنگاری، حقوق بشر و دستگاه قضایی در معرض تهدید قرار دارند، بپذیرد.

با این حال، در توافق‌نامه حکومت ائتلافی متشکل از احزاب سوسیال‌دموکرات، دموکرات‌مسیحی و سوسیال‌مسیحی بایرن تأکید شده است که برنامه‌های پذیرش داوطلبانه، از جمله برنامه افغانستان، تا حد ممکن متوقف خواهد شد و برنامه جدیدی راه‌اندازی نمی‌شود.

با وجود این تصمیم، شماری از پناهجویان افغانستان و خانواده‌های‌شان موفق به دریافت ویزه شده‌اند؛ برخی از آنان پس از شکایت در دادگاه‌های آلمان توانسته‌اند حق ورود به این کشور را به‌دست آورند.

در مقابل، حدود ۶۵۰ تن از پناهجویان افغانستان از فهرست‌های موسوم به «حقوق بشر» و «برنامه موقت» اخیراً با پاسخ رد حکومت فدرال روبه‌رو شده‌اند.

وزارت داخله آلمان در توضیح این تصمیم گفته است که «دیگر علاقه سیاسی برای پذیرش بیشتر وجود ندارد».