مهاجرت

حضور دوباره با قدرت ماموران گشت‌مرزی امریکا در جوامع مهاجر در شیکاگو

عکس از یک نیروی پولیس اداره مهاجرت امریکا. آرشیف

رویترز به نقل از یک گواه محلی، چند مقام‌ محلی و مدافعان جامعه مهاجر گزارش داده است که ماموران گشت مرزی ایالات متحده روز سه‌شنبه پس از یک ماه کندی در روند بازداشت مهاجران، با قدرت به شیکاگو بازگشتند و درگیری با مخالفان روش‌های این اداره را از سر گرفتند.

لیلیان خیمنز، عضو مجلس نمایندگان شیکاگو، می‌گوید که اطلاع یافته است، ماموران گشت مرزی در حومه سیسرو و در لیتل ویلیج، یک منطقه مکزیکی-امریکایی این ایالت، در حال انجام حمله‌هایی بر مهاجران هستند.

خیمنز گفت: «به نظر می‌رسد خیلی بی‌رحمانه است که درست قبل از تعطیلات، وارد شوید و مردم را از خیابان‌ها بدزدید و خانواده‌های‌شان را نابود کنید.»

انلیس شیکاگو، یک مرکز اجتماعی در لیتل ویلیج، گفته است که این مرکز از جمله اهداف بوده است. یک نماینده این مرکز گفته است حدود دوازده مأمور به این مرکز رسیدند که درهای آن را قفل کردند و به کسی اجازه ورود ندادند.

یک شاهد رویترز گفته است که گرگوری بووینو، فرمانده گشت مرزی، روز سه‌شنبه در کاروانی از ماموران در حال انجام حمله‌هایی در شیکاگو بر مهاجران بود.

الا بوئنو، یکی از ساکنان لیتل ویلیج که در محله به دنبال ماموران مهاجرت فدرال گشت‌زنی می‌کند، گفت که روز سه‌شنبه چندین تن را در حال بازداشت دیده است. او گفت: «تماشای این صحنه خیلی سخت است. آدم خیلی احساس درماندگی می‌کند.»

این در حالی است که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، امسال شهرهای تحت رهبری دموکرات‌ها در امریکا، از جمله شیکاگو، لس‌آنجلس و واشنگتن دی‌سی را برای اجرای قوانین مهاجرت هدف قرار داده است.

ترمپ می‌گوید این اقدام‌ها ضروری هستند؛ چون این شهرها همکاری با اجرای قوانین مهاجرت فدرال را محدود می‌کنند. مخالفان دموکرات از عملیات‌ها به دلیل ورود افراد غیر مجرم، خانواده‌ها و شهروندان امریکایی انتقاد کرده‌اند.

گشت مرزی، تحت هدایت بووینو، از ماه سپتمبر کارزاری را در شیکاگو برای بازداشت کسانی که گفته می‌شود قوانین مهاجرت را نقض کرده‌اند، رهبری کرد. این کارزار منجر به واکنش منفی ساکنان و دادگاه‌های فدرال به دلیل تاکتیک‌های اداره او ​​شد. ماموران در مناطق مسکونی گاز اشک‌آور مستقر کردند، به سمت روحانیون و روزنامه‌نگاران گاز فلفل شلیک کردند و به سمت رهگذران سلاح گرم نشانه گرفتند.

بووینو در اواسط نومبر به شارلوت و نیواورلئان نقل مکان کرد؛ اما پس از کارزارهای کوتاه‌تر در آن شهرها، ماموران روز سه‌شنبه ظاهراً دوباره از شیکاگو، یکی از مراکز قدرت دموکرات‌ها و سومین شهر بزرگ امریکا، بازدید کردند.

تریشیا مک‌لافلین، سخنگوی وزارت امنیت داخلی ایالات متحده، گفته است که عملیات اجرایی در شیکاگو متوقف نشده و هدف آن یافتن و اخراج «بدترینِ بدترین‌ها» مجرمان است.

او گفت: «همان‌طور که یک ماه پیش گفتیم، ما شیکاگو را ترک نمی‌کنیم و عملیات ادامه دارد.»

جی‌بی پریتزکر، شهردار ایلینوی، روز سه‌شنبه هنگام امضای لایحه حمل و نقل عمومی گفت که دفتر او هیچ اطلاعی از ورود این ماموران دریافت نکرده است.

پریتزکر گفت: «ما نمی‌دانیم آنان چه مدت خواهند ماند. به نظر می‌رسد که آنان حداقل برای چند روز، اگر نه بیشتر، این‌جا هستند.»

پریتزکر ساکنان ایلینوی را تشویق کرد که در ماه‌های اخیر با سوت زدن هنگام مشاهده ماموران مهاجرت، ضبط تعاملات و انتشار آنلاین آنان، «همان‌طور که شما انجام داده‌اید» عمل کنند.

او گفت که این ایالت «جمعیتی دارد که می‌داند چگونه وقتی جامعه‌شان مورد تهاجم قرار می‌گیرد، واکنش نشان دهد».